نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشجاعی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorابراهیمی, سید میثمfa_IR
dc.contributor.authorپارسا یکتا, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorنیکبخت نصرآبادی, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:24:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:24:06Z
dc.date.available1399-08-23T13:24:06Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:24:06Z
dc.date.issued2012-04-01en_US
dc.date.issued1391-01-13fa_IR
dc.identifier.citationشجاعی, فاطمه, ابراهیمی, سید میثم, پارسا یکتا, زهره, نیکبخت نصرآبادی, علیرضا. (1391). بررسی وضعیت شادمانی به عنوان یکی از شاخص‌های سلامت روان در دانشجویان پرستاری. پژوهش پرستاری, 7(24), 16-22.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-697-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611623
dc.description.abstractمقدمه: از نظر روان شناسی خشنودی و نشاط بر ابعاد روانی، اجتماعی، فرهنگی افراد جامعه تاثیر همه جانبه دارد. لذا توجه به خشنودی و نشاطمقدمه: از نظر روان‌شناسی شادمانی بر ابعاد روانی، اجتماعی، فرهنگی افراد جامعه تأثیر همه جانبه دارد. لذا توجه به شادمانی و نشاط به عنوان معیاری از وضعیت روانی دانشجویان که جزو نیروهای جوان و آینده‌ساز کشور هستند، بسیار مهم است. در این میان، بررسی وضعیت شادمانی دانشجویان پرستاری به دلیل ماهیت شغلی و مواجهه با تنش‌های متعدد موجود از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این پژوهش با هدف تعیین میزان شادمانی دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ابهر و همچنین بررسی ارتباط آن با متغیرهای سن، جنس، وضعیت تأهل، وضعیت مسکن، نمره معدل تحصیلی، ترم تحصیلی و تعداد اعضای خانواده انجام پذیرفت. روش: این پژوهش به صورت روش مقطعی صورت گرفته و جامعه آماری مورد نظر را دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری ابهر در سال 87-86 تشکیل می‌داد. در این پژوهش پس از نمونه‌گیری برای تعیین وضعیت شادمانی دانشجویان از ابزار سنجش میزان شادمانی آکسفورد استفاده گردید. پس از کسب رضایت‌نامه کتبی، پرسشنامه مذبور میان 75 نفر از دانشجویان توزیع شد که به علت عدم عودت 11 مورد از پرسشنامه‌ها، نهایتاً 64 نفر (47= دختر، 17= پسر) مورد بررسی قرار گرفتند. پس از جمع‌آوری داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.11.5 و آزمون‌های آماری توصیفی و استنباطی شامل تی‌مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه، اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل اطلاعات نشان داد که 7/12% دانشجویان از سطح شادمانی خیلی خوب، 8/69% قابل قبول و 5/17% از سطح پایین شادمانی برخوردار بودند. طبق نتایج مابین میزان شادمانی و جنسیت (7/0=p)، وضعیت تأهل (4/0=p) و سن (2/0=p)، ارتباط معناداری وجود نداشت. اما بین میزان شادمانی و ترم تحصیلی ارتباط معناداری وجود داشت (01/0=p). نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های این پژوهش درصد کمی از دانشجویان (7/12%) سطح نشاط خیلی خوب داشته و در گروه‌های جدیدالورود و سال آخر پایین‌تر بود. لذا ضروری است که با بررسی این وضعیت اقدامات برنامه‌ریزی شده‌ای جهت ارتقا و حفظ شادمانی و به تبع آن بهبود سلامت روانی دانشجویان صورت پذیرد.fa_IR
dc.format.extent1
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectشادمانیfa_IR
dc.subjectنشاطfa_IR
dc.subjectبهداشت روانfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی وضعیت شادمانی به عنوان یکی از شاخص‌های سلامت روان در دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeروانپرستاری و پرستاری بهداشت روانیfa_IR
dc.citation.volume7
dc.citation.issue24
dc.citation.spage16
dc.citation.epage22


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد