• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 11, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط بین تفکر منطقی، خوش‫بینی و تاب‫آوری با بهزیستی روانشناختی در پرستاران بیمارستانهای شهر کرمانشاه‬‬

    (ندگان)پدیدآور
    حسینی, زینب الساداتحبیب مظاهری, نسترنرحیمی نسب, مصیب
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    595.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پرستاری بهداشت جامعه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: در سالهای اخیر منابع استرس‫زا و محیط‌های نامساعد رو به افزایش است. با توجه به شغل پر استرس پرستاری و مطالعات صورت گرفته در رابطه با عوامل حمایتی در این حرفه، هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین تفکر منطقی، خوش‫بینی و تاب‫آوری با بهزیستی روانشناختی در پرستاران بیمارستانهای شهر کرمانشاه است. روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است که در سال 1394 انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران زن در بیمارستانهای شهر کرمانشاه بود، 210 نفر به روش تصادفی خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. نمونه‌ها به وسیله پرسشنامه‌های تفکر منطقی Kember، مقیاس خوش‫بینی ASQ، تاب‫آوری CD-RIS و نسخه کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی RSPWB، مورد آزمون قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین تفکر منطقی و بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت، بین بهزیستی روانشناختی و تاب‫آوری رابطه مثبت و بین خوش‫بینی با بهزیستی روانشناختی و مؤلفه‌های آن رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (01/0 > P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای تاب‫آوری و خوش‫بینی پیش‫بینی کننده‌های مناسبی برای متغیر بهزیستی روانشناختی بودند و این دو متغیر با هم 7/29 درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی را تبیین می‌کنند (01/0 > P). نتیجه گیری: بهزیستی روان‫شناختی متأثر از عوامل شخصیتی از جمله تاب‫آوری و خوش‫بینی فرد می‌باشد، از طرفی مؤلفه‌ای مهم در سلامت حرفه‌ای آنان است و برای مراقبت مؤثر از بیماران ضروری است و از آنجا که مهم‌ترین جنبه آموزش پرستاری آموزش عملی است و یادگیری پایدارتری را به دنبال دارد لذا ضرورت رشد و توسعه تفکر منطقی، تاب‫آوری و خوش‫بینی به عنوان عوامل مؤثر بر بهزیستی روان‫شناختی در آموزش پرستاری به خصوص در آموزش عملی بیشتر محسوس است.
    کلید واژگان
    تفکر منطقی
    خوش‫بینی
    تاب‫آوری
    بهزیستی روانشناختی
    پرستاری

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-10-01
    1395-07-10
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
    دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
    دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    https://dx.doi.org/10.21859/ijnr-110406
    http://ijnr.ir/article-1-1808-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611619

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب