• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 13, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 13, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط انسان با جامعه در ساختار زندگی معمولی مردم، ضرورتی در سلامت روان جامعه‌محور نمونه مورد مطالعه: بازار بزرگ تهران

    (ندگان)پدیدآور
    عباسی, بشریبمانیان, محمدرضانیکبخت نصرآبادی, علیرضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    687.4کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    تحقیقات کیفی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: با توجه به این موضوع که بخش اعظمی از زمان شهروندان در فضاهای عمومی شهر به ویژه ساختمان‌های تجاری سپری می‌شود، تأثیری که این فضاها بر سلامت روان اجتماعی افراد برجای می‌گذارند دارای اهمیت زیادی می‌باشد. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شاخص‌های معماری پایدار اخلاق‌مدار در زمینه ارتباط با جامعه بر شاخص‌های سلامت روان جامعه‌محور در فضای تجاری است. روش کار: این پژوهش به روش تحلیل محتوای کیفی و با رویکرد تحلیلی- تفسیری انجام شده است. ابتدا شاخص‌های پژوهش در دو دسته شاخص‌های سلامت روان اجتماعی و شاخص‌های معماری پایدار اخلاق‌مدار براساس مبانی علمی معتبر استخراج شده و به روش دلفی اعتبارسنجی می‌شود. سپس به منظور ارزیابی دو دسته شاخص در واحد تحلیل، به طراحی پرسشنامه پرداخته و پس از سنجش روایی و پایایی پرسشنامه، به تعیین حجم نمونه براساس فرمول کوکران مبادرت ورزیده می‌شود که تعداد نمونه 70 حاصل شد. در نهایت پس از تکمیل پرسشنامه‌ها توسط گروه مخاطب در واحد تحلیل، به سنجش همبستگی میان دو دسته شاخص به روش همبستگی اسپیرمن پرداخته می‌شود. یافته‌ها: شاخص‌های معماری پایدار اخلاق‌مدار در زمینه ارتباط انسان با جامعه هم‌نسل شامل جمع‌گرایی، مردم‌واری، حیات‌مداری فضا، زمینه‌گرایی، تواضع، کیفیت بصری، دانش‌محوری، خودبسندگی و پرهیز از بیهودگی است، و شاخص‌های سلامت روان اجتماعی شامل برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، کاهش میزان استرس، سازگاری اجتماعی، شادی اجتماعی، هویت اجتماعی، صمیمیت، کاهش رذیلت اخلاقی، امنیت اجتماعی، نوع‌دوستی، خودکارآمدی، حمایت اجتماعی و آزادی‌های فردی می‌باشد. بیشترین همبستگی (863/0) میان شاخص‌های جمع‌گرایی و ارتباط با دیگران می‌باشد، و کمترین همبستگی (127/0) میان شاخص‌های خودبسندگی و شادی اجتماعی است. نتیجه گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، همبستگی میان بیش از 80 درصد از شاخص‌های پژوهش به صورت قوی یا متوسط می‌باشد و این نتیجه نشان می‌دهد که شاخص‌های طراحی فضای تجاری به عنوان فضای عمومی شهری، دارای تأثیر بالایی بر سلامت روان شهروندان است.  
    کلید واژگان
    معماری پایدار اخلاق‌مدار
    ارتباط انسان با جامعه
    سلامت روان جامعه‌محور
    بازار تهران
    تحلیل محتوای کیفی
    علوم رفتاری و روانی(روانشناسی
    مددکاری و...)

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2018-09-01
    1397-06-10
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    http://ijnr.ir/article-1-2125-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611504

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب