نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقهرمانی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorکامرانی, فرهادfa_IR
dc.contributor.authorمحمد زاده, شهلاfa_IR
dc.contributor.authorنمادی, مریمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:22:29Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:22:30Z
dc.date.available1399-08-23T13:22:29Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:22:30Z
dc.date.issued2013-07-01en_US
dc.date.issued1392-04-10fa_IR
dc.identifier.citationقهرمانی, علیرضا, کامرانی, فرهاد, محمد زاده, شهلا, نمادی, مریم. (1392). تأثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی، عملکرد و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان‌های شهرستان اردبیل. پژوهش پرستاری, 8(2), 65-72.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-1200-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611471
dc.description.abstractمقدمه: نارسایی قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن و عمده‌ترین عامل مرگ و میر در جهان است که با شیوع پیشرونده بالا و پذیرش بیمارستانی غیر قابل پیش‌بینی همراه است. خودمراقبتی یکی از جنبه‌های مهم درمان در بیماران مبتلا به شمار می‌رود. لازم است آموزش خودمراقبتی به عنوان قسمتی از طرح جامع مراقبت از این بیماران در طول بستری مورد نظر قرار گیرد. این مطالعه، با هدف تعیین تأثیر مداخلات آموزشی بر آگاهی، عملکرد و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی در شهر اردبیل انجام شد. روش: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی، تعداد 44 نفر از بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان‌های سبلان و امام خمینی (ره) اردبیل سال 1389 به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو گروه مورد (22=n) و شاهد (22=n) تقسیم شدند. بیماران گروه مورد به مدت 4 جلسه 20 دقیقه‌ای توسط پژوهشگر آموزش دیدند. اطلاعات با استفاده از پرسشنامه قبل و بعد از آموزش جمع‌آوری گردید. یافته‌ها: داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS v.16 و با به‌کارگیری آمار توصیفی و آزمون‌های کای دو و تی‌مستقل و تی‌زوجی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج بیانگر آن است که پس از آموزش، میانگین امتیاز آگاهی در گروه مورد 95/5±60/89 و در گروه شاهد 84/8±47/62، میانگین امتیاز عملکرد در گروه مورد 7/3±75/80 و در گروه شاهد 24/6±78/54 و میزان بستری مجدد در گروه مورد 8/15% با میانگین و انحراف معیار 15/0±1و در گروه شاهد 1/42% با میانگین و انحراف معیار 37/0±37/1 بود که براساس آزمون تی‌مستقل میانگین امتیاز آگاهی و عملکرد با 0001/0=p دو گروه معنادار اما بستری مجدد با 05/0fa_IR
dc.format.extent2
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectخودمراقبتیfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectعملکردfa_IR
dc.subjectبستری مجددfa_IR
dc.subjectنارسایی قلبیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش خودمراقبتی بر میزان آگاهی، عملکرد و بستری مجدد بیماران مبتلا به نارسایی قلبی بستری در بیمارستان‌های شهرستان اردبیلfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeآموزش پرستاریfa_IR
dc.contributor.departmentبیمارستان تأمین اجتماعی سبلان، اردبیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیلfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue2
dc.citation.spage65
dc.citation.epage72


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد