نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیوسفی, فرزانهfa_IR
dc.contributor.authorحسینی اسفیدارجانی, سارا ساداتfa_IR
dc.contributor.authorراهنورد, زهراfa_IR
dc.contributor.authorصادقی, طاهرهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T13:22:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T13:22:09Z
dc.date.available1399-08-23T13:22:09Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T13:22:09Z
dc.date.issued2017-02-01en_US
dc.date.issued1395-11-13fa_IR
dc.identifier.citationیوسفی, فرزانه, حسینی اسفیدارجانی, سارا سادات, راهنورد, زهرا, صادقی, طاهره. (1395). بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر پیشگیری از رفتارهای ناسالم کنترل وزن در نوجوانان دختر۱۳-۱۵ سال. پژوهش پرستاری, 11(6), 23-31. doi: 10.21859/ijnr-11064fa_IR
dc.identifier.issn1735-7012
dc.identifier.issn1735-9074
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.21859/ijnr-11064
dc.identifier.urihttp://ijnr.ir/article-1-1886-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611436
dc.description.abstractمقدمه: شیوع رفتارهای ناسالم کنترل وزن در نوجوانان دختر رو به افزایش است و انجام این رفتارهای ناسالم در دراز مدت می‌تواند عواقب جدی جسمی و روانی در نوجوانان ایجاد کند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر پیشگیری از رفتارهای ناسالم کنترل وزن در نوجوانان دختر۱۳-۱۵ سال انجام شده است. روش کار: این مطالعه مداخله‌ای و از نوع نیمه تجربی بر روی ۱۶۰ نفر از نوجوانان دختر مدارس دوره اول دبیرستان شهر کرج انجام شد. نمونه گیری در دو مرحله صورت گرفت که در مرحله اول به صورت تصادفی مدارس انتخاب شدند و به دو گروه مداخله و کنترل اختصاص یافتند. در مرحله دوم نمونه‌ها بر اساس معیار ورود و به روش در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها به صورت پیش آزمون، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در هر دو گروه جمع آوری شد. سپس مداخله آموزشی برای گروه مداخله در چهار جلسه آموزشی در قالب سخنرانی، همراه با پرسش و پاسخ اجرا گردید. هشت هفته بعد از اجرای مداخله آموزشی، پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد و داده‌های قبل و بعد از آموزش مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS version 21 و آزمون‌های دقیق فیشر، کای اسکوئر و ضریب همبستگی t مستقل و وابسته تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که بعد از اجرای برنامه آموزشی، میانگین نمره سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی (حساسیت، شدت، منافع، موانع درک شده، راهنمای عمل و خودکار آمدی) گروه مداخله افزایش قابل توجهی داشته است و نتیجه آزمون t مستقل، جهت مقایسه دو گروه مداخله و کنترل، قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی نشان داد که، بین میانگین نمره سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی گروه آزمون و کنترل، اختلاف معناداری وجود داشت (001/0 > P). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از رفتارهای ناسالم کنترل وزن نوجوانان دختر مؤثر باشد. بر این اساس پیشنهاد می‌شود که آموزش در زمینه پیشگیری از رفتارهای ناسالم کنترل وزن بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی برای نوجوانان در مدارس اجرا شود.fa_IR
dc.format.extent538
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی پرستاری ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofپژوهش پرستاریfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.21859/ijnr-11064
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectمدل اعتقاد بهداشتیfa_IR
dc.subjectرفتارهای ناسالم کنترل وزنfa_IR
dc.subjectنوجوانانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر پیشگیری از رفتارهای ناسالم کنترل وزن در نوجوانان دختر۱۳-۱۵ سالfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپرستاری بهداشت جامعهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue6
dc.citation.spage23
dc.citation.epage31


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد