• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 11, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • پژوهش پرستاری
    • دوره 11, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر پیشگیری از رفتارهای ناسالم کنترل وزن در نوجوانان دختر۱۳-۱۵ سال

    (ندگان)پدیدآور
    یوسفی, فرزانهحسینی اسفیدارجانی, سارا ساداتراهنورد, زهراصادقی, طاهره
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    538.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پرستاری بهداشت جامعه
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: شیوع رفتارهای ناسالم کنترل وزن در نوجوانان دختر رو به افزایش است و انجام این رفتارهای ناسالم در دراز مدت می‌تواند عواقب جدی جسمی و روانی در نوجوانان ایجاد کند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل اعتقاد بهداشتی بر پیشگیری از رفتارهای ناسالم کنترل وزن در نوجوانان دختر۱۳-۱۵ سال انجام شده است. روش کار: این مطالعه مداخله‌ای و از نوع نیمه تجربی بر روی ۱۶۰ نفر از نوجوانان دختر مدارس دوره اول دبیرستان شهر کرج انجام شد. نمونه گیری در دو مرحله صورت گرفت که در مرحله اول به صورت تصادفی مدارس انتخاب شدند و به دو گروه مداخله و کنترل اختصاص یافتند. در مرحله دوم نمونه‌ها بر اساس معیار ورود و به روش در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها به صورت پیش آزمون، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در هر دو گروه جمع آوری شد. سپس مداخله آموزشی برای گروه مداخله در چهار جلسه آموزشی در قالب سخنرانی، همراه با پرسش و پاسخ اجرا گردید. هشت هفته بعد از اجرای مداخله آموزشی، پس آزمون از هر دو گروه گرفته شد و داده‌های قبل و بعد از آموزش مورد بررسی قرار گرفت. داده‌ها با استفاده از نرم افزار SPSS version 21 و آزمون‌های دقیق فیشر، کای اسکوئر و ضریب همبستگی t مستقل و وابسته تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج مطالعه نشان داد که بعد از اجرای برنامه آموزشی، میانگین نمره سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی (حساسیت، شدت، منافع، موانع درک شده، راهنمای عمل و خودکار آمدی) گروه مداخله افزایش قابل توجهی داشته است و نتیجه آزمون t مستقل، جهت مقایسه دو گروه مداخله و کنترل، قبل و بعد از اجرای برنامه آموزشی نشان داد که، بین میانگین نمره سازه‌های مدل اعتقاد بهداشتی گروه آزمون و کنترل، اختلاف معناداری وجود داشت (001/0 > P). نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی می‌تواند در پیشگیری از رفتارهای ناسالم کنترل وزن نوجوانان دختر مؤثر باشد. بر این اساس پیشنهاد می‌شود که آموزش در زمینه پیشگیری از رفتارهای ناسالم کنترل وزن بر اساس مدل اعتقاد بهداشتی برای نوجوانان در مدارس اجرا شود.
    کلید واژگان
    آموزش
    مدل اعتقاد بهداشتی
    رفتارهای ناسالم کنترل وزن
    نوجوانان
    پرستاری

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2017-02-01
    1395-11-13
    ناشر
    انجمن علمی پرستاری ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران

    شاپا
    1735-7012
    1735-9074
    URI
    https://dx.doi.org/10.21859/ijnr-11064
    http://ijnr.ir/article-1-1886-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/611436

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب