بررسی تأثیر آموزش و ارزیابی کارآموزی در عرصه پرستاری سلامت جامعه به روش پورتفولیو بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام
(ندگان)پدیدآور
آزادی, آرمانبستامی, معصومهبسطامی, محمدرضانوع مدرک
Textپرستاری بهداشت جامعه
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: در سالهای اخیر استفاده از پورتفولیو به عنوان یک ابزار جهت آموزش و ارزیابی در میان رشتههای علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش و ارزیابی واحد کارآموزی در عرصه سلامت جامعه دانشجویان پرستاری به روش پورتفولیو بر میزان رضایتمندی آنان انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که نمونههای آن شامل 30 دانشجوی سال آخر پرستاری بودند که در 10 مرکز بهداشتی-درمانی شهری تقسیم شدند و به صورت تصادفی 5 مرکز به هر یک از گروههای مداخله و کنترل تخصیص یافت. در گروه مداخله آموزش و ارزیابی به روش پورتفولیو صورت گرفت در حالیکه در گروه کنترل آموزش و ارزیابی به شیوه معمول بود. ابزار جمع آوری دادهها یک پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از مداخله توسط مشارکت کنندگان هردو گروه تکمیل شد.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که میانگین کلی نمره رضایتمندی نمونههای گروه مداخله 26/21 (15/2) و در گروه کنترل 46/14 (77/2) بود که از این نظر اختلاف میانگین نمرات گروهها معنی دار بود (001/0 > P). همچنین در اغلب سؤالات پرسشنامه میانگین امتیاز دانشجویان گروه مداخله به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل بالاتر بود.
نتیجه گیری: نتایح این مطالعه حاکی از مؤثر بودن پورتفولیو به عنوان یک ابزار جهت آموزش و ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری است. با این حال ارائه آموزشهای لازم جهت آشنایی دانشجویان و مربیان با این روش جهت کسب نتایج بهتر توصیه میشود.
کلید واژگان
پورتفولیودانشجوی پرستاری
یادگیری بالینی
ارزیابی بالینی
پرستاری
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2017-02-011395-11-13
ناشر
انجمن علمی پرستاری ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایراندانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران
شاپا
1735-70121735-9074




