نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorایزدی لای بیدی, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorمظلومی, عادلfa_IR
dc.contributor.authorنسل سراجی, جبرائیلfa_IR
dc.contributor.authorقره گوزلو, فرامرزfa_IR
dc.contributor.authorاعظم, کمالfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:50:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:50:18Z
dc.date.available1399-08-23T10:50:17Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:50:18Z
dc.date.issued2016-10-01en_US
dc.date.issued1395-07-10fa_IR
dc.identifier.citationایزدی لای بیدی, مرضیه, مظلومی, عادل, نسل سراجی, جبرائیل, قره گوزلو, فرامرز, اعظم, کمال. (1395). ارزیابی بارکاری ذهنی کنترلر های ترافیک هوایی بر اساس فاکتورهای باروظیفه در شبیه ساز کنترل ترافیک هوایی. سلامت كار ايران, 13(4), 39-48.fa_IR
dc.identifier.issn1735-5133
dc.identifier.issn2228-7493
dc.identifier.urihttp://ioh.iums.ac.ir/article-1-1536-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/604741
dc.description.abstractزمینه و هدف: کنترل ترافیک هوایی به عنوان یک وظیفه شناختی پیچیده، که نیازمند تمرکز طولانی مدت کنترلر روی وظیفه می باشد، شناخته شده است. بارکاری ذهنی نقش بسیار مهمی در عملکرد کنترلرها دارد. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی بارکاری کنترلر های ترافیک هوایی بر اساس فاکتورهای بار وظیفه می باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی-تحلیلی در میان 14 نفر از کنترلرهای ترافیک هوایی صورت گرفت. ابتدا با روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (HTA) وظایف کنترل ترافیک هوایی تعیین گردید و دو سناریوی بارکاری کم و زیاد براساس فاکتورهای بار وظیفه در این شغل طراحی شد. سپس بارکاری کنترلرها در این دو سناریو با استفاده از پرسشنامه NASA-TLX مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از HTA، 49 مورد زیر وظیفه اصلی در شغل کنترل ترافیک هوایی وجود دارد. یافته های حاصل از NASA-TLX نشان داد که کنترلرها در شرایط بارکاری بالا، بار ذهنی و فکری با میانگین 71/93 را مهم ترین بعد بارکاری ارزیابی کرده اند. در شرایط بارکاری بالا و پایین بین متغیرهای بار ذهنی وفکری، بار فیزیکی، فشار زمانی، میزان تلاش و کوشش، احساس دلسردی و ناکامی تفاوت معنی دار وجود داشت(0/05>P). اما بین متغیر عملکرد و کارایی در شرایط بارکاری بالا و پایین تفاوت معنی دار حاصل نشد(P>0/05). نتیجه گیری: نتایج مطالعه بر اهمیت فاکتورهای بار وظیفه در کنترل ترافیک هوایی اشاره دارد. بنابر این انجام سایر روش های ارزیابی بارکاری مانند ارزیابی عملکرد با تأکید بر این اصل، در تمامی سکتورها در مرکز کنترل ترافیک هوایی پیشنهاد می گردد.fa_IR
dc.format.extent575
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofسلامت كار ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Occupational Health Journalen_US
dc.subjectبارکاری ذهنیfa_IR
dc.subjectNASA-TLXfa_IR
dc.subjectبار وظیفهfa_IR
dc.subjectکنترل ترافیک هواییfa_IR
dc.subjectارگونومیfa_IR
dc.titleارزیابی بارکاری ذهنی کنترلر های ترافیک هوایی بر اساس فاکتورهای باروظیفه در شبیه ساز کنترل ترافیک هواییfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد ارگونومی، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران - .fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران .fa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume13
dc.citation.issue4
dc.citation.spage39
dc.citation.epage48


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد