• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت كار ايران
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • سلامت كار ايران
    • دوره 13, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزیابی بارکاری ذهنی کنترلر های ترافیک هوایی بر اساس فاکتورهای باروظیفه در شبیه ساز کنترل ترافیک هوایی

    (ندگان)پدیدآور
    ایزدی لای بیدی, مرضیهمظلومی, عادلنسل سراجی, جبرائیلقره گوزلو, فرامرزاعظم, کمال
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    576.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: کنترل ترافیک هوایی به عنوان یک وظیفه شناختی پیچیده، که نیازمند تمرکز طولانی مدت کنترلر روی وظیفه می باشد، شناخته شده است. بارکاری ذهنی نقش بسیار مهمی در عملکرد کنترلرها دارد. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی بارکاری کنترلر های ترافیک هوایی بر اساس فاکتورهای بار وظیفه می باشد. روش بررسی: مطالعه حاضر به روش توصیفی-تحلیلی در میان 14 نفر از کنترلرهای ترافیک هوایی صورت گرفت. ابتدا با روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی (HTA) وظایف کنترل ترافیک هوایی تعیین گردید و دو سناریوی بارکاری کم و زیاد براساس فاکتورهای بار وظیفه در این شغل طراحی شد. سپس بارکاری کنترلرها در این دو سناریو با استفاده از پرسشنامه NASA-TLX مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها: بر اساس نتایج حاصل از HTA، 49 مورد زیر وظیفه اصلی در شغل کنترل ترافیک هوایی وجود دارد. یافته های حاصل از NASA-TLX نشان داد که کنترلرها در شرایط بارکاری بالا، بار ذهنی و فکری با میانگین 71/93 را مهم ترین بعد بارکاری ارزیابی کرده اند. در شرایط بارکاری بالا و پایین بین متغیرهای بار ذهنی وفکری، بار فیزیکی، فشار زمانی، میزان تلاش و کوشش، احساس دلسردی و ناکامی تفاوت معنی دار وجود داشت(0/05>P). اما بین متغیر عملکرد و کارایی در شرایط بارکاری بالا و پایین تفاوت معنی دار حاصل نشد(P>0/05). نتیجه گیری: نتایج مطالعه بر اهمیت فاکتورهای بار وظیفه در کنترل ترافیک هوایی اشاره دارد. بنابر این انجام سایر روش های ارزیابی بارکاری مانند ارزیابی عملکرد با تأکید بر این اصل، در تمامی سکتورها در مرکز کنترل ترافیک هوایی پیشنهاد می گردد.
    کلید واژگان
    بارکاری ذهنی
    NASA-TLX
    بار وظیفه
    کنترل ترافیک هوایی
    ارگونومی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2016-10-01
    1395-07-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    کارشناس ارشد ارگونومی، گروه ارگونومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران - .
    دانشیار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
    استاد، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
    استادیار، گروه مهندسی بهداشت حرفهای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران .
    دانشیار، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

    شاپا
    1735-5133
    2228-7493
    URI
    http://ioh.iums.ac.ir/article-1-1536-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/604741

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب