نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی زیدی, عیسیfa_IR
dc.contributor.authorپاکپور حاجی آقا, امیرfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی زیدی, بنفشهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:49:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:49:53Z
dc.date.available1399-08-23T10:49:53Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:49:53Z
dc.date.issued2013-03-01en_US
dc.date.issued1391-12-11fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی زیدی, عیسی, پاکپور حاجی آقا, امیر, محمدی زیدی, بنفشه. (1391). بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود جو ایمنی. سلامت كار ايران, 9(4), 30-40.fa_IR
dc.identifier.issn1735-5133
dc.identifier.issn2228-7493
dc.identifier.urihttp://ioh.iums.ac.ir/article-1-489-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/604703
dc.description.abstract  زمینه و هدف: حوادث شغلی هر ساله تاثیر عمده ‌ ای بر سلامت کارگران گذاشته و هزینه گزافی را بر کارفرمایان وارد می ‌ سازد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود جو ایمنی کارگران صنایع چینی شهرک صنعتی قزوین در نیمه اول سال 1389 طراحی و اجرا شده است.   روش بررسی: تعداد 75 نفر کارگر در هر یک از گروه ‌ های مداخله و شاهد در یک مطالعه نیمه تجربی شرکت کردند. با توجه به اینکه تغییر جو ایمنی در دوره زمانی طولانی روی می دهد و به منظور پیگیری طولانی تر افراد مشارکت کننده، داده ها در سه مقطع شروع، 3 و 6ماه بعد از مداخله از طریق پرسشنامه خودگزارشی جمع ‌ آوری شد. مداخله آموزشی در قالب 4 کلاس آموزشی 15-8 نفره و مدت زمان 60-45 دقیقه ‌ ای اجرا شد. سپس اطلاعات وارد نرم افزار SPSS 16.0 شد و با استفاده از آزمونهای آماری تجزیه و تحلیل شد.   یافته ‌ ها: پس از مداخله آموزشی نمره بعد تعهد مدیریت در گروه مداخله در ارزشیابی ماه‌های سوم و ششم افزایش معناداری یافت (001/0 > P ). همچنین نتایج نشان دهنده افزایش معنی ‌ دار در ابعاد ارتباطات برای کار ایمن، محیط ایمن، مسئولیت پذیری، درک خطر، هشیاری و نمره کل جو ایمنی بود (05/0 > P ). همچنین یافته ها نشان دهنده تغییر معنادار میانگین امتیاز نگرش، هنجار انتزاعی (05/0 ‌ > P ) ، کنترل رفتاری درک شده (001/0 ‌ > P ) و قصد (05/0 ‌ > ‌P ) در گروه مداخله و عدم تغییر معنادار متغیرهای مذکور در گروه کنترل بود.   نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشانگر بهبود ابعاد جو ایمنی و تصور مشترک کارگران از سیاست ‌ ها و روندهای ایمنی در محل کار بر اثر مداخله آموزشی مبتنی بر سازه ‌ های تئوری رفتار برنامه ‌ ریزی شده بود. بنابراین، تئوری رفتار برنامه ریزی شده می تواند به عنوان چهارچوب نظری مناسب برای طراحی و اجرای مداخلات ایمنی در محل کار بکار رود.fa_IR
dc.format.extent408
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofسلامت كار ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Occupational Health Journalen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectتئوری رفتار برنامه ریزی شدهfa_IR
dc.subjectحوادث شغلیfa_IR
dc.subjectجو ایمنیfa_IR
dc.subjectایمنیfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده در بهبود جو ایمنیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی تنکابنfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue4
dc.citation.spage30
dc.citation.epage40


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد