نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorقلعه, سحرfa_IR
dc.contributor.authorامیدواری, منوچهرfa_IR
dc.contributor.authorنصیری, پروینfa_IR
dc.contributor.authorمومنی, منصورfa_IR
dc.contributor.authorمیر لواسانی, سید محمد رضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:49:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:49:16Z
dc.date.available1399-08-23T10:49:15Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:49:16Z
dc.date.issued2019-02-01en_US
dc.date.issued1397-11-12fa_IR
dc.identifier.citationقلعه, سحر, امیدواری, منوچهر, نصیری, پروین, مومنی, منصور, میر لواسانی, سید محمد رضا. (1397). ارائه الگوی ارزیابی عملکرد ایمنی نفتکش های جاده پیما. سلامت كار ايران, 15(6), 73-80.fa_IR
dc.identifier.issn1735-5133
dc.identifier.issn2228-7493
dc.identifier.urihttp://ioh.iums.ac.ir/article-1-2275-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/604660
dc.description.abstractزمینه و هدف: حمل و نقل مواد خطرناک بعنوان یکی از مهمترین مشکلات در کشور های در حال توسعه می باشد. حوادث مربوط به ناوگان حمل نقل مواد خطر ناک می تواند پیامدهای غیر قابل جبرانی را داشته باشد. این مطالعه با هدف ارائه الگوی ارزیابی عملکرد ایمنی نفتکش های جاده پیما با رویکرد ارزیابی ریسک انجام گرفت. روش کار: این تحقیق از نوع توصیفی است. دراین تحقیق، حوادث نفت کش های جاده پیما با مخزن ثابت، در یک دوره 10 ساله (84-94) مورد مطالعه قرار گرفت. معیارها و زیر معیارهای ایمنی با توجه به ویژگی های فنی نفتکش ها، در دو دسته " عوامل القاگر خطای انسانی" و " عوامل غیر القاگر خطای انسانی" تقسیم بندی شدند. جهت تایید نهایی معیارها و زیر معیارها و وزن دهی آنها، از تیم خبرگان و فرآیند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی در محیط فازی (FAHP) استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که مهمترین معیار موثر بر عملکرد ایمنی نفتکش های جاده پیما "عوامل القا گر خطای انسانی " می باشد. همچنین مهمترین زیرمعیارهای موثر عبارتند از "سیستم ترمز و رابط های آن" ،"سیستم تهویه مناسب" و " بازرسی های فنی". با توجه به الگوی ارائه شده مشخص گردید که نفتکش های Dangfeng، Hino، Mack، Howo6×4 از پایین ترین سطح ایمنی برخودار هستند. نتیجه گیری: از علل پایین بودن سطح  ایمنی ناوگان حمل و نقل مواد نفتی ایران، عدم انجام بموقع بازرسی ها ی فنی و عدم کارایی تجهیزات فنی نفتکش ها از جمله  نقص سیستم تهویه و سیستم ترمز می باشد که مهمترین علت آن عدم پیوست ایران به توافق نامه ADR و عدم رعایت مفاد آن است. fa_IR
dc.format.extent1510
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofسلامت كار ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Occupational Health Journalen_US
dc.subjectارزیابی عملکرد ایمنیfa_IR
dc.subjectنفتکش های جاده پیماfa_IR
dc.subjectشرایط القاگر خطای انسانیfa_IR
dc.subjectفرآیند تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی در محیط فازیfa_IR
dc.subjectایمنیfa_IR
dc.titleارائه الگوی ارزیابی عملکرد ایمنی نفتکش های جاده پیماfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت محیط زیست، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی صنایع – ایمنی صنعتی، دانشکده صنایع و مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قزوین، قزوین، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مهندسی بهداشت حرفه ایی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه HSE، دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue6
dc.citation.spage73
dc.citation.epage80


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد