| dc.contributor.author | انصاری, سمیرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | همتگر, محمدامین | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضاپور, مرتضی | fa_IR |
| dc.contributor.author | ورمزیار, سکینه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T10:49:11Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T10:49:11Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T10:49:11Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T10:49:11Z | |
| dc.date.issued | 2019-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | انصاری, سمیرا, همتگر, محمدامین, رضاپور, مرتضی, ورمزیار, سکینه. (1397). بررسی تأثیر نوع صندلیهای آموزشی بر میزان رضایتمندی دانشجویان و شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی. سلامت كار ايران, 15(6), 25-33. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-5133 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7493 | |
| dc.identifier.uri | http://ioh.iums.ac.ir/article-1-2110-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/604656 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: طراحی صندلی بر پایه ارگونومی ضمن افزایش بهرهوری و ارتقاء کیفیت آموزش، منجر به احساس رضایت و راحتی فرد میشود. با توجه به اینکه شناسایی مشکلات صندلیها و اصلاح آنها، میتواند از بروز ناراحتی در کاربران جلوگیری نماید، هدف این مطالعه سنجش میزان رضایتمندی دانشجویان از صندلیهای آموزشی و تأثیر آنها بر شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی میباشد.
روش بررسی: این مطالعهی توصیفی-مقطعی در سال 1395 در بین 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت گرفت. جهت بررسی میزان رضایتمندی از 6 نوع صندلی دانشجویی از پرسشنامهی محقق ساخته و جهت تعیین میزان شیوع ناراحتیهای اسکلتی-عضلانی نیز از پرسشنامه نوردیک استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده در نرمافزار SPSS20 و با استفاده از آزمونهای کای دو و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بیشترین میزان رضایتمندی به صندلی چرم قهوه ای و چرم قرمز اختصاص یافت و همچنین بالاترین شیوع ناراحتی در ناحیه کمر مشاهده شد. رابطهی معنیداری بین رضایت کلی از صندلیها با میزان شیوع ناراحتی در کمر (004/0=p) و باسن (043/0=p) وجود داشت و رابطهی بین نوع صندلی و میزان رضایت کلی از آنها معنیدار بود. رابطهی معنیداری بین نوع صندلی با شیوع ناراحتی در هیچیک از نواحی بدن مشاهده نشد (05/0<P).
نتیجه گیری: رعایت مواردی از جمله قابلیت تنظیم بخشهای مختلف، جنس، قابلیت فنری و حمایت گودی کمر در پشتی، ظاهر مناسب و استحکام بالای صندلی از جمله عوامل مؤثر بر رضایت از آن میباشد. با آموزش اصول ارگونومی، نحوهی نشستن صحیح به دانشجویان و اصلاح پوسچرهای آنها تا حدود زیادی میتوان از بروز ناراحتیهای اسکلتی-عضلانی جلوگیری کرده و بهطبع آن میزان رضایت را بالا برد.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 918 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | سلامت كار ايران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iran Occupational Health Journal | en_US |
| dc.subject | ارگونومی | fa_IR |
| dc.subject | رضایت | fa_IR |
| dc.subject | اسکلتی-عضلانی | fa_IR |
| dc.subject | اختلالات | fa_IR |
| dc.subject | ارگونومی | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر نوع صندلیهای آموزشی بر میزان رضایتمندی دانشجویان و شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | كاربردي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی قزوین | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی قزوین | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی قزوین | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی قزوین | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 6 | |
| dc.citation.spage | 25 | |
| dc.citation.epage | 33 | |