نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorانصاری, سمیراfa_IR
dc.contributor.authorهمتگر, محمدامینfa_IR
dc.contributor.authorرضاپور, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorورمزیار, سکینهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:49:11Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:49:11Z
dc.date.available1399-08-23T10:49:11Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:49:11Z
dc.date.issued2019-02-01en_US
dc.date.issued1397-11-12fa_IR
dc.identifier.citationانصاری, سمیرا, همتگر, محمدامین, رضاپور, مرتضی, ورمزیار, سکینه. (1397). بررسی تأثیر نوع صندلی‌های آموزشی بر میزان رضایت‌مندی دانشجویان و شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی. سلامت كار ايران, 15(6), 25-33.fa_IR
dc.identifier.issn1735-5133
dc.identifier.issn2228-7493
dc.identifier.urihttp://ioh.iums.ac.ir/article-1-2110-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/604656
dc.description.abstractزمینه و هدف: طراحی صندلی­ بر پایه­ ارگونومی ضمن افزایش بهره­وری و ارتقاء کیفیت آموزش، منجر به احساس رضایت و راحتی فرد می­شود. با توجه به اینکه شناسایی مشکلات صندلی­ها و اصلاح آن­ها، می­تواند از بروز ناراحتی در کاربران جلوگیری نماید، هدف این مطالعه سنجش میزان رضایت­مندی دانشجویان از صندلی­های آموزشی و تأثیر آن­ها بر شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی می­باشد. روش بررسی: این مطالعه­ی توصیفی-مقطعی در سال 1395 در بین 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت گرفت. جهت بررسی میزان رضایت­مندی از 6 نوع صندلی دانشجویی از پرسش­نامه­ی محقق ساخته و جهت تعیین میزان شیوع ناراحتی­های اسکلتی-عضلانی نیز از پرسش­نامه نوردیک استفاده گردید. داده­های جمع­آوری شده در نرم­افزار SPSS20 و با استفاده از آزمون­های کای دو و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ ها: بیش­ترین میزان رضایت­مندی به صندلی چرم قهوه ای و چرم قرمز اختصاص یافت و هم­چنین بالاترین شیوع ناراحتی در ناحیه کمر مشاهده شد. رابطه­ی معنی­داری بین رضایت کلی از صندلی­ها با میزان شیوع ناراحتی در کمر (004/0=p) و باسن (043/0=p) وجود داشت و رابطه­ی بین نوع صندلی و میزان رضایت کلی از آن­ها معنی­دار بود. رابطه­ی معنی­داری بین نوع صندلی با شیوع ناراحتی در هیچ­یک از نواحی بدن مشاهده نشد (05/0<P). نتیجه­ گیری: رعایت مواردی از جمله قابلیت تنظیم بخش­های مختلف، جنس، قابلیت فنری و حمایت گودی کمر در پشتی، ظاهر مناسب و استحکام بالای صندلی از جمله عوامل مؤثر بر رضایت از آن می­باشد. با آموزش اصول ارگونومی، نحوه­ی نشستن صحیح به دانشجویان و اصلاح­ پوسچرهای آن­ها تا حدود زیادی می­توان از بروز ناراحتی­های اسکلتی-عضلانی جلوگیری کرده و به­طبع آن میزان رضایت را بالا برد.  fa_IR
dc.format.extent918
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofسلامت كار ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIran Occupational Health Journalen_US
dc.subjectارگونومیfa_IR
dc.subjectرضایتfa_IR
dc.subjectاسکلتی-عضلانیfa_IR
dc.subjectاختلالاتfa_IR
dc.subjectارگونومیfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر نوع صندلی‌های آموزشی بر میزان رضایت‌مندی دانشجویان و شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قزوینfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی قزوینfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue6
dc.citation.spage25
dc.citation.epage33


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد