بررسی تأثیر نوع صندلیهای آموزشی بر میزان رضایتمندی دانشجویان و شیوع اختلالات اسکلتی – عضلانی
(ندگان)پدیدآور
انصاری, سمیراهمتگر, محمدامینرضاپور, مرتضیورمزیار, سکینهنوع مدرک
Textكاربردي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: طراحی صندلی بر پایه ارگونومی ضمن افزایش بهرهوری و ارتقاء کیفیت آموزش، منجر به احساس رضایت و راحتی فرد میشود. با توجه به اینکه شناسایی مشکلات صندلیها و اصلاح آنها، میتواند از بروز ناراحتی در کاربران جلوگیری نماید، هدف این مطالعه سنجش میزان رضایتمندی دانشجویان از صندلیهای آموزشی و تأثیر آنها بر شیوع اختلالات اسکلتی-عضلانی میباشد.
روش بررسی: این مطالعهی توصیفی-مقطعی در سال 1395 در بین 180 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت گرفت. جهت بررسی میزان رضایتمندی از 6 نوع صندلی دانشجویی از پرسشنامهی محقق ساخته و جهت تعیین میزان شیوع ناراحتیهای اسکلتی-عضلانی نیز از پرسشنامه نوردیک استفاده گردید. دادههای جمعآوری شده در نرمافزار SPSS20 و با استفاده از آزمونهای کای دو و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: بیشترین میزان رضایتمندی به صندلی چرم قهوه ای و چرم قرمز اختصاص یافت و همچنین بالاترین شیوع ناراحتی در ناحیه کمر مشاهده شد. رابطهی معنیداری بین رضایت کلی از صندلیها با میزان شیوع ناراحتی در کمر (004/0=p) و باسن (043/0=p) وجود داشت و رابطهی بین نوع صندلی و میزان رضایت کلی از آنها معنیدار بود. رابطهی معنیداری بین نوع صندلی با شیوع ناراحتی در هیچیک از نواحی بدن مشاهده نشد (05/0
کلید واژگان
ارگونومیرضایت
اسکلتی-عضلانی
اختلالات
ارگونومی
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2019-02-011397-11-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی قزویندانشگاه علوم پزشکی قزوین
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
دانشگاه علوم پزشکی قزوین
شاپا
1735-51332228-7493




