شناسایی موانع به کارگیری یافتههای تحقیقاتی در عملکرد بالینی پرستاران مراکز درمانی کشور
(ندگان)پدیدآور
سالمی, صدیقهشکوهی, مصطفیعیب پوش, سانازنجات, سحرنازکاشانی, هما
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف: اهمیت انتقال دانش و استفاده از نتایج پژوهش برای تصمیمگیران بخش سلامت، در کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت در حال افزایش است. طی دو دهه اخیر در متون پرستاری تاکید زیادی بر مبتنی برتحقیق شدن این حرفه شده است. هدف از این مطالعه شناسایی موانع به کارگیری یافتههای تحقیقاتی در عملکرد بالینی پرستاران کشور است.
روش کار: این مطالعه به صورت مقطعی انجام گرفت. پرسشنامه مورد استفاده مشتمل بر 2 بخش بود. بخش اول شامل اطلاعات دموگرافیکی پرستاران و بخش دوم شامل 29 سوال 5 گزینهای بود که موانع به کارگیری یافته های تحقیقاتی را در بر میگرفت. سنجش امتیاز براساس مقیاس لیکرت بود و جوابها به گونهای تنظیم شده بودند که شرکت کنندگان میتوانستند نظرات خود را با درجات متفاوت بیان کنند.
نتایج: موانع شناسایی شده در 4 حیطه طبقهبندی شدند: حیطه سازمانی، کیفیت تحقیق، آگاهی و مهارت پرستار و موانع مربوط به دسترسی به نتایج تحقیق. سه مانع اول گزارش شده توسط پرستاران شامل موانعی همچون: "پرستاران زمان کافی برای مطالعه منابع جدید ندارند"، " پرستاران اختیار کافی برای تغییر روشهای مراقبتی بیماران ندارند" و "امکانات و تسهیلات موجود جهت به کارگیری نتایج تحقیقات کافی نیستند" بود که هر سه مورد از موانع مربوط به حیطه موانع سازمانی است.
نتیجهگیری: پرستاران به "عدم حمایت های سازمانی" به عنوان یک مانع بزرگ و مهم اشاره داشتند. باید به این نوع موانع و حمایتهای سازمانها برای امور تحقیقاتی و تسهیل کردن این موانع از طرف این ارگانها، نگاه ویژهای داشت.
واژگان کلیدی: پرستار، موانع بکارگیری یافتههای تحقیقاتی، عملکرد بالینی، ترجمان دانش
کلید واژگان
پرستارموانع بکارگیری یافتههای تحقیقاتی
عملکرد بالینی
ترجمان دانش
عمومى
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-06-011389-03-11
ناشر
انجمن علمی اپیدمیولوژیستهای ایرانسازمان پدید آورنده
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی ایرانمعاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
شاپا
1735-74892228-7507



