نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمسعودنیا, ابراهیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:18:28Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:18:29Z
dc.date.available1399-08-23T10:18:28Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:18:29Z
dc.date.issued2013-03-01en_US
dc.date.issued1391-12-11fa_IR
dc.identifier.citationمسعودنیا, ابراهیم. (1391). استفاده مسأله‌‌ساز از فضای سایبر و خطر بروز اختلال افسردگی در نوجوانان. مجله اپیدمیولوژی ایران, 8(4), 15-25.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7489
dc.identifier.issn2228-7507
dc.identifier.urihttp://irje.tums.ac.ir/article-1-5027-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/601576
dc.description.abstractمقدمه و اهداف: سبب‌شناسی افسردگی در نوجوانان، بسیار پیچیده است. یکی از متغیرهایی که اخیراً، توجه محققان را به خود جلب کرده، استفاده مسأله‌ساز از اینترنت است. مطالعۀ حاضر، با هدف تعیین رابطۀ میان استفاده مسأله‌ساز از فضای سایبر و اختلال افسردگی در نوجوانان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر در قالب یک طرح پیمایشی و به‌صورت مقطعی انجام شد. داده‌ها از 535 نوجوان (218 پسر و 317 دختر) جمع‌آوری شدندکه در سال 1390، در دبیرستان‌های شهر یزد اشتغال به تحصیل داشتند. این افراد، با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب، انتخاب شدند. ابزار سنجش تحقیق عبارت بودند از: آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT) و پرسشنامه افسردگی کودکان (CDI). نتایج: شیوع استفاده مسأله‌ساز از فضای سایبر، 7/21 درصد بوده است. تفاوتی معنادار میان کاربران عادی و کاربران با استفادۀ مسأله‌ساز از فضای سایبر، از نظر افسردگی کلی (01/0>P) و نیز، مؤلفه‌های غمگینی/ ناراحتی‌های جسمانی (01/0>P)، خودانگارۀ منفی/ بدبینی (01/0>P)، گناه خویشتن (01/0>P)، بی‌حالی (01/0>P) و انزوا (01/0>P) وجود داشت. تحلیل رگرسیون چندگانۀ سلسله مراتبی نشان داد که استفادۀ مسأله‌ساز از فضای سایبر، 7/23 درصد از واریانس متغیر افسردگی را تبیین کرد. نتیجه‌گیری: استفادۀ مسأله‌ساز از فضای سایبر، یکی از عوامل خطرساز عمده برای سلامت خلقی در نوجوانان است و خطر اختلال افسردگی در نوجوانان را افزایش می‌دهد. از ‌این‌رو، مداخله‌های شناختی ـ رفتاری با هدف تغییر الگوهای استفادۀ مسأله‌ساز از فضای سایبر به استفاده مطمئن از آن، برای پیشگیری ازاختلال‌های خلقی در نوجوانان، ضروری است.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله اپیدمیولوژی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Epidemiologyen_US
dc.subjectاستفادۀ مسأله‌سازfa_IR
dc.subjectفضای سایبرfa_IR
dc.subjectاختلال افسردگیfa_IR
dc.subjectنوجوانانfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleاستفاده مسأله‌‌ساز از فضای سایبر و خطر بروز اختلال افسردگی در نوجوانانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای جامعه‌شناسی پزشکی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه یزدfa_IR
dc.citation.volume8
dc.citation.issue4
dc.citation.spage15
dc.citation.epage25


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد