| dc.contributor.author | حبیبی, مجتبی | fa_IR |
| dc.contributor.author | مرادی, خدیجه | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورآوری, مینو | fa_IR |
| dc.contributor.author | صالحی, سمیه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T10:16:36Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T10:16:36Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T10:16:36Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T10:16:36Z | |
| dc.date.issued | 2015-06-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-03-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حبیبی, مجتبی, مرادی, خدیجه, پورآوری, مینو, صالحی, سمیه. (1394). بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان مقطع راهنمایی و متوسطه استان قم. مجله اپیدمیولوژی ایران, 11(1), 56-63. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-7489 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7507 | |
| dc.identifier.uri | http://irje.tums.ac.ir/article-1-5349-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/601317 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و اهداف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری دانشآموزان دورهی راهنمایی و متوسطه استان قم انجام شده است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که روی 762 دانشآموز (382 نفر دانشآموز دورهی راهنمایی و 380 نفر دانشآموز دورهی متوسطه) که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند، اجرا شده است. از پرسشنامه اختلالات شخصیتی وودورث به عنوان ابزار غربالگری، از آمار توصیفی و آزمون مربع کای برای تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: بر اساس یافتههای مطالعهی حاضر، میتوان گفت که میزان شیوع اختلالات رفتاری در کل نمونه 82/19 درصد، در دانشآموزان دورهی راهنمایی 72/22 درصد و در دانشآموزان دورهی متوسطه 1/17 درصد است. میزان شیوع در پسران بیشتر از دختران، در دورهی راهنمایی بیشتر از دورهی متوسطه و در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی میباشد. همچنین نتایج نشان داد که اختلال پرخاشگری شایعترین و اختلال وسواس- پسیکاستنی کمترین میزان شیوع را در هر دو گروه دانشآموزان دورهی راهنمایی و متوسطه دارد. در بین عوامل جمعیتشناختی، پایهی تحصیلی، تحصیلات والدین، طلاق والدین، فوت والدین و سطح درآمد خانواده با رخداد اختلالات رفتاری در دانشآموزان رابطهی آماری معنیداری داشت.
نتیجه گیری: میزان شیوع اختلالات رفتاری در استان قم در مقایسه با سایر پژوهشهای انجام گرفته در داخل و خارج از کشور در دامنهی متوسط قرار دارد. با این وجود، لزوم سیاستگذاریهای سلامت روان در مقطع نوجوانی برای کاهش بار آسیب در آینده و ارایه راهکارهای برونرفت از این مسأله به قوت خود باقی است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | انجمن علمی اپیدمیولوژیستهای ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله اپیدمیولوژی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Iranian Journal of Epidemiology | en_US |
| dc.subject | اختلالات رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانان | fa_IR |
| dc.subject | شیوع | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان مقطع راهنمایی و متوسطه استان قم | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دکتری مشاوره، دانشگاه پوترا، مالزی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 56 | |
| dc.citation.epage | 63 | |