بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان مقطع راهنمایی و متوسطه استان قم
(ندگان)پدیدآور
حبیبی, مجتبیمرادی, خدیجهپورآوری, مینوصالحی, سمیه
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری دانشآموزان دورهی راهنمایی و متوسطه استان قم انجام شده است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی است که روی 762 دانشآموز (382 نفر دانشآموز دورهی راهنمایی و 380 نفر دانشآموز دورهی متوسطه) که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند، اجرا شده است. از پرسشنامه اختلالات شخصیتی وودورث به عنوان ابزار غربالگری، از آمار توصیفی و آزمون مربع کای برای تحلیل دادهها استفاده شد.
نتایج: بر اساس یافتههای مطالعهی حاضر، میتوان گفت که میزان شیوع اختلالات رفتاری در کل نمونه 82/19 درصد، در دانشآموزان دورهی راهنمایی 72/22 درصد و در دانشآموزان دورهی متوسطه 1/17 درصد است. میزان شیوع در پسران بیشتر از دختران، در دورهی راهنمایی بیشتر از دورهی متوسطه و در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی میباشد. همچنین نتایج نشان داد که اختلال پرخاشگری شایعترین و اختلال وسواس- پسیکاستنی کمترین میزان شیوع را در هر دو گروه دانشآموزان دورهی راهنمایی و متوسطه دارد. در بین عوامل جمعیتشناختی، پایهی تحصیلی، تحصیلات والدین، طلاق والدین، فوت والدین و سطح درآمد خانواده با رخداد اختلالات رفتاری در دانشآموزان رابطهی آماری معنیداری داشت.
نتیجه گیری: میزان شیوع اختلالات رفتاری در استان قم در مقایسه با سایر پژوهشهای انجام گرفته در داخل و خارج از کشور در دامنهی متوسط قرار دارد. با این وجود، لزوم سیاستگذاریهای سلامت روان در مقطع نوجوانی برای کاهش بار آسیب در آینده و ارایه راهکارهای برونرفت از این مسأله به قوت خود باقی است.
کلید واژگان
اختلالات رفتارینوجوانان
شیوع
عمومى
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-06-011394-03-11
ناشر
انجمن علمی اپیدمیولوژیستهای ایرانسازمان پدید آورنده
دکتری تخصصی روانشناسی سلامت، استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتیکارشناس ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه تهران
کارشناس ارشد مشاوره، دانشگاه شهید بهشتی
دکتری مشاوره، دانشگاه پوترا، مالزی
شاپا
1735-74892228-7507



