نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفتوحی, اکبرfa_IR
dc.contributor.authorخباز خوب, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorهاشمی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorمحمد, کاظمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T10:16:25Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T10:16:25Z
dc.date.available1399-08-23T10:16:25Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T10:16:25Z
dc.date.issued2007-09-01en_US
dc.date.issued1386-06-10fa_IR
dc.identifier.citationفتوحی, اکبر, خباز خوب, مهدی, هاشمی, حسن, محمد, کاظم. (1386). حساسیت و ویژگی معاینات چشم بدو ورود به مدرسه دانش‌آموزان شهرستان دزفول، 1383. مجله اپیدمیولوژی ایران, 3(1), 11-17.fa_IR
dc.identifier.issn1735-7489
dc.identifier.issn2228-7507
dc.identifier.urihttp://irje.tums.ac.ir/article-1-166-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/601291
dc.description.abstractمقدمه و اهداف: شناسایی زودرس اختلالات بینایی سنین پایین با میزان پاسخ مناسب‌تری همراه است. یکی از راه‌های شناسایی این اختلالات غربالگری دید در بدو ورود به مدرسه می‌باشد. با توجه به اهمیت این برنامه‌ها هدف از این گزارش تعیین اعتبار معاینات چشم بدو ورود به مدرسه در دانش‌آموزان دزفول می‌باشد.روش کار: طی یک مطالعه مقطعی و با استفاده از نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای، تعداد 5721 نفر دانش آموز دزفولی از 39 خوشه انتخاب شدند. از افراد شرکت کننده در این مطالعه اطلاعات مربوط به معاینات دید 2158 دانش‌آموز که در زمان آغاز سال تحصیلی توسط مربیان و معلمان صورت گرفته بود از پرونده‌های آنان استخراج شد و با نتایج به دست آمده از معاینات اپتومتریست‌ها مقایسه شد. سنجش حدت بینایی اصلاح نشده، توسط اپتومتریست‌ها و مربیان بوسیله چارت E صورت گرفت. نتایج: معاینات غربالگری انجام شده در دانش‌آموزان شهرستان دزفول بر اساس معاینات اپتومتریست‌ها دارای 25% حساسیت و 6/96% ویژگی بود هم‌چنین ارزش اخباری مثبت و منفی معاینات غربالگری به ترتیب 4/13% و 4/98% بود. اختلاف مشاهده شده حساسیت و ویژگی بین دو جنس از نظر آماری معنی‌دار نیست (۳۵۶/0=P و ۲۲۸/0=P). اختلاف مشاهده شده در شهر و روستا فقط در مورد ویژگی از نظر آماری معنی‌دار است به طوری‌که این مقدار در روستا بیشتر است (001/0P<).نتیجه گیری: یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که معاینات غربالگری صورت گرفته در مدارس دزفول برای اختلالات بینایی از اعتبار و صحت کافی برخوردار نبوده است و حساسیت کافی برای یافتن موارد را نداشته است. لازم است با همکاری ارگان‌های مربوطه چاره‌ای در این خصوص اندیشیده شود تا موارد منفی کاذب مشاهده شده را در معاینات بدو ورود به مدرسه با غربالگری هوشیارانه‌تر کاهش داد.fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherانجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله اپیدمیولوژی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Journal of Epidemiologyen_US
dc.subjectحساسیتfa_IR
dc.subjectویژگیfa_IR
dc.subjectمعاینات چشمfa_IR
dc.subjectدانش آموزانfa_IR
dc.subjectدزفولfa_IR
dc.subjectعمومىfa_IR
dc.titleحساسیت و ویژگی معاینات چشم بدو ورود به مدرسه دانش‌آموزان شهرستان دزفول، 1383fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume3
dc.citation.issue1
dc.citation.spage11
dc.citation.epage17


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد