حساسیت و ویژگی معاینات چشم بدو ورود به مدرسه دانشآموزان شهرستان دزفول، 1383
(ندگان)پدیدآور
فتوحی, اکبرخباز خوب, مهدیهاشمی, حسنمحمد, کاظم
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و اهداف: شناسایی زودرس اختلالات بینایی سنین پایین با میزان پاسخ مناسبتری همراه است. یکی از راههای شناسایی این اختلالات غربالگری دید در بدو ورود به مدرسه میباشد. با توجه به اهمیت این برنامهها هدف از این گزارش تعیین اعتبار معاینات چشم بدو ورود به مدرسه در دانشآموزان دزفول میباشد.روش کار: طی یک مطالعه مقطعی و با استفاده از نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 5721 نفر دانش آموز دزفولی از 39 خوشه انتخاب شدند. از افراد شرکت کننده در این مطالعه اطلاعات مربوط به معاینات دید 2158 دانشآموز که در زمان آغاز سال تحصیلی توسط مربیان و معلمان صورت گرفته بود از پروندههای آنان استخراج شد و با نتایج به دست آمده از معاینات اپتومتریستها مقایسه شد. سنجش حدت بینایی اصلاح نشده، توسط اپتومتریستها و مربیان بوسیله چارت E صورت گرفت. نتایج: معاینات غربالگری انجام شده در دانشآموزان شهرستان دزفول بر اساس معاینات اپتومتریستها دارای 25% حساسیت و 6/96% ویژگی بود همچنین ارزش اخباری مثبت و منفی معاینات غربالگری به ترتیب 4/13% و 4/98% بود. اختلاف مشاهده شده حساسیت و ویژگی بین دو جنس از نظر آماری معنیدار نیست (۳۵۶/0=P و ۲۲۸/0=P). اختلاف مشاهده شده در شهر و روستا فقط در مورد ویژگی از نظر آماری معنیدار است به طوریکه این مقدار در روستا بیشتر است (001/0P
کلید واژگان
حساسیتویژگی
معاینات چشم
دانش آموزان
دزفول
عمومى
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2007-09-011386-06-10
ناشر
انجمن علمی اپیدمیولوژیستهای ایرانشاپا
1735-74892228-7507



