نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorریحانی پول, سهیلfa_IR
dc.contributor.authorعالیشاهی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorعادلی, افشینfa_IR
dc.contributor.authorنرگسیان, عباسfa_IR
dc.contributor.authorاجاق, سید مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:58:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:58:56Z
dc.date.available1399-08-23T09:58:56Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:58:56Z
dc.date.issued2020-02-01en_US
dc.date.issued1398-11-12fa_IR
dc.identifier.citationریحانی پول, سهیل, عالیشاهی, علیرضا, عادلی, افشین, نرگسیان, عباس, اجاق, سید مهدی. (1398). مطالعه رفتار، اولویت‌‌ها و موانع مصرف‌‌کنندگان میگو در کشور. مجله علمي شيلات ايران, 28(6), 35-46.fa_IR
dc.identifier.issn1026-1354
dc.identifier.issn2322-5998
dc.identifier.urihttp://isfj.ir/article-1-2266-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/599454
dc.description.abstractبرنامه ­ریزی برای افزایش سرانه‌ مصرف میگو در کشور، مانند هر ماده‌ی غذایی دیگر، بدون بررسی رفتار مصرف­ کنندگان و شناخت نیازها، علاقه و سلیقه‌های آن­ها میسر نخواهد بود. هدف از تحقیق حاضر نیز ارزیابی اولویت­های مصرف­ کنندگان میگو و موانع مصرف آن­­ها در کشور است. جامعه‌ی آماری تحقیق، کل کشور است که به صورت نمونه ­گیری تصادفی 10 شهر انتخاب و تعداد 1000 پرسش­نامه متناسب با جمعیت شهرهای موردنظر تکمیل شد. اطلاعات پرسش­نامه به نرم ­افزار 20 SPSS منتقل و رتبه ­بندی شاخص‌های مورد نظر، به وسیله آزمون فریدمن مشخص گردید. نتایج نشان داد که سه اولویت نخست مصرف­ کنندگان برای خرید و مصرف میگو، کیفیت، بسته ­بندی و سوابق تجربی است. ترتیب سایر اولویت­ها به صورت باورهای مثبت و منفی، نوع عرضه و فرآوری، قیمت، دسترسی، راحتی پخت، درآمد مصرف­ کننده و زمان مصرف تعیین شد. اولویت اول جامعه مصرف در مورد شاخص­های کیفیت، بسته­ بندی، باورهای مثبت و منفی و انواع عرضه و فرآوری، به ترتیب بو، نام تجاری، آلودگی (بهداشت) و میگوی سوخاری (بسته ­بندی) بود. بررسی موانع مصرف این محصول در کشور نشان داد که گران­بودن میگو، بوی آن و عدم تناسب قیمت با درآمد افراد به ترتیب سه مانع نخست خرید و مصرف این آبزی در ایران هستند. در این تحقیق، سرانه مصرف برای جامعه آماری 98/5 و برای جامعه مصرف 487 گرم محاسبه شد.  با توجه به نتایج، دست­ اندرکاران صنعت تولید و عرضه میگو به منظور افزایش سرانه مصرف این آبزی، باید فعالیت­های خود را پیرامون شاخص­های کیفی، بسته­ بندی و قیمت تمام­ شده محصول متمرکز سازند.fa_IR
dc.format.extent441
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherموسسه تحقیقات شیلات ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علمي شيلات ايرانfa_IR
dc.relation.ispartofIranian Scientific Fisheries Journalen_US
dc.subjectمیگوfa_IR
dc.subjectکیفیتfa_IR
dc.subjectبسته‌‌بندیfa_IR
dc.subjectسوابق تجربیfa_IR
dc.subjectرفتار مصرف‌‌کنندهfa_IR
dc.subjectبيوتكنولوژي و فرآوري هاي شيلاتيfa_IR
dc.titleمطالعه رفتار، اولویت‌‌ها و موانع مصرف‌‌کنندگان میگو در کشورfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume28
dc.citation.issue6
dc.citation.spage35
dc.citation.epage46


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد