• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي شيلات ايران
    • دوره 28, شماره 6
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علمي شيلات ايران
    • دوره 28, شماره 6
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مطالعه رفتار، اولویت‌‌ها و موانع مصرف‌‌کنندگان میگو در کشور

    (ندگان)پدیدآور
    ریحانی پول, سهیلعالیشاهی, علیرضاعادلی, افشیننرگسیان, عباساجاق, سید مهدی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    441.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    برنامه ­ریزی برای افزایش سرانه‌ مصرف میگو در کشور، مانند هر ماده‌ی غذایی دیگر، بدون بررسی رفتار مصرف­ کنندگان و شناخت نیازها، علاقه و سلیقه‌های آن­ها میسر نخواهد بود. هدف از تحقیق حاضر نیز ارزیابی اولویت­های مصرف­ کنندگان میگو و موانع مصرف آن­­ها در کشور است. جامعه‌ی آماری تحقیق، کل کشور است که به صورت نمونه ­گیری تصادفی 10 شهر انتخاب و تعداد 1000 پرسش­نامه متناسب با جمعیت شهرهای موردنظر تکمیل شد. اطلاعات پرسش­نامه به نرم ­افزار 20 SPSS منتقل و رتبه ­بندی شاخص‌های مورد نظر، به وسیله آزمون فریدمن مشخص گردید. نتایج نشان داد که سه اولویت نخست مصرف­ کنندگان برای خرید و مصرف میگو، کیفیت، بسته ­بندی و سوابق تجربی است. ترتیب سایر اولویت­ها به صورت باورهای مثبت و منفی، نوع عرضه و فرآوری، قیمت، دسترسی، راحتی پخت، درآمد مصرف­ کننده و زمان مصرف تعیین شد. اولویت اول جامعه مصرف در مورد شاخص­های کیفیت، بسته­ بندی، باورهای مثبت و منفی و انواع عرضه و فرآوری، به ترتیب بو، نام تجاری، آلودگی (بهداشت) و میگوی سوخاری (بسته ­بندی) بود. بررسی موانع مصرف این محصول در کشور نشان داد که گران­بودن میگو، بوی آن و عدم تناسب قیمت با درآمد افراد به ترتیب سه مانع نخست خرید و مصرف این آبزی در ایران هستند. در این تحقیق، سرانه مصرف برای جامعه آماری 98/5 و برای جامعه مصرف 487 گرم محاسبه شد.  با توجه به نتایج، دست­ اندرکاران صنعت تولید و عرضه میگو به منظور افزایش سرانه مصرف این آبزی، باید فعالیت­های خود را پیرامون شاخص­های کیفی، بسته­ بندی و قیمت تمام­ شده محصول متمرکز سازند.
    کلید واژگان
    میگو
    کیفیت
    بسته‌‌بندی
    سوابق تجربی
    رفتار مصرف‌‌کننده
    بيوتكنولوژي و فرآوري هاي شيلاتي

    شماره نشریه
    6
    تاریخ نشر
    2020-02-01
    1398-11-12
    ناشر
    موسسه تحقیقات شیلات ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
    گروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
    گروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران
    گروه آموزشی مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    گروه آموزشی فراوری محصولات شیلاتی، دانشکده شیلات و محیط زیست، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

    شاپا
    1026-1354
    2322-5998
    URI
    http://isfj.ir/article-1-2266-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/599454

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب