نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپناهی, لیلاfa_IR
dc.contributor.authorعلایی کرهرودی, فاطمهfa_IR
dc.contributor.authorعبدالرضا قره باغ, زهراfa_IR
dc.contributor.authorقاسمی, عرفانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:28:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:28:40Z
dc.date.available1399-08-23T09:28:39Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:28:40Z
dc.date.issued2019-04-01en_US
dc.date.issued1398-01-12fa_IR
dc.identifier.citationپناهی, لیلا, علایی کرهرودی, فاطمه, عبدالرضا قره باغ, زهرا, قاسمی, عرفان. (1398). تأثیر آموزش مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی بر اضطراب و افسردگی مادران. مجله علوم پزشکی رازی, 26(1), 59-67.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5313-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596781
dc.description.abstractزمینه و هدف: فلج مغزی به گروه پیچیده و چندبعدی اختلالات غیرپیش‌رونده و ایستا درحرکت و وضعیتی اطلاق می‌شود که نیازمند توجه دقیق به تمامی فعالیت‌های روزمره زندگی کودک فلج مغزی توسط مراقبین، به‌ویژه مادران می‌باشد؛ بنابراین، پرداختن به آموزش نحوه مراقبت از کودکان فلج مغزی به مادران در این راستا اهمیت به‌سزایی دارد. در این مطالعه به بررسی تأثیر آموزش مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی بر اضطراب و افسردگی مادران پرداخته شده است. روش کار: طرح این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی همراه پیش‌آزمون -پس‌آزمون بود. تعداد 60 نفر از مادران دارای کودک فلج مغزی، مراجعه‌کننده به بیمارستان باهنر کرج به روش تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. برنامه آموزشی شامل 6 حیطه برای مادران گروه مداخله طی 6 جلسه ٣٠ دقیقه‌ای در طی مدت دو هفته تشکیل شد. افسردگی و اضطراب مادران در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. برای مقایسه متغیرها در دو گروه مداخله و کنترل از آزمون تی مستقل دو نمونه‌ای و برای مقایسه میانگین قبل و بعد در هر گروه از آزمون تی زوجی استفاده شد. به‌منظور بررسی همگنی داده‌ها در متغیرهای کیفی از آزمون کای-دو و یا آزمون دقیق فیشر استفاده شد. همچنین به‌منظور تعدیل اثر پیش‌آزمون، مقایسه میانگین پس‌آزمون با استفاده از آنالیز کوواریانس ANCOVA انجام شد. نتایج با استفاده از SPSS 21 آنالیز گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد برنامه آموزش نحوه‌ی مراقبت از کودکان فلج مغزی منجر به کاهش میزان افسردگی مادران از میانگین 100/26 با انحراف معیار 546/3 به میانگین 966 /18 با انحراف معیار 690/3 گردید. همچنین باعث کاهش اضطراب مادران این کودکان از میانگین 966/20 با انحراف معیار 30 9/2 به میانگین 500/14 با انحراف معیار 788/2 در گروه مداخله شد (001/0>p). در رابطه با مادران گروه کنترل نیز با توجه به عدم دریافت آموزش در این گروه، تغییرات زیادی در افسردگی و اضطراب آن‌ها مشاهده نشد و میانگین اضطراب مادران در 266/25 با انحراف معیار 715/2 ثابت ماند و میانگین افسردگی از 300/26 با انحراف معیار 718/2 به میانگین 933/25 با انحراف معیار 970/2 رسید. نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش نحوه‌ی مراقبت از کودکان فلج مغزی منجر به کاهش میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌شود.  fa_IR
dc.format.extent841
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectکلید واژه‌ها: افسردگیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectفلج مغزیfa_IR
dc.subjectمادران.fa_IR
dc.subjectاعصاب کودکانfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی بر اضطراب و افسردگی مادرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue1
dc.citation.spage59
dc.citation.epage67
nlai.contributor.orcid0000-0001-7823-9466


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد