• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 26, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 26, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر آموزش مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی بر اضطراب و افسردگی مادران

    (ندگان)پدیدآور
    پناهی, لیلاعلایی کرهرودی, فاطمهعبدالرضا قره باغ, زهراقاسمی, عرفان
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    841.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: فلج مغزی به گروه پیچیده و چندبعدی اختلالات غیرپیش‌رونده و ایستا درحرکت و وضعیتی اطلاق می‌شود که نیازمند توجه دقیق به تمامی فعالیت‌های روزمره زندگی کودک فلج مغزی توسط مراقبین، به‌ویژه مادران می‌باشد؛ بنابراین، پرداختن به آموزش نحوه مراقبت از کودکان فلج مغزی به مادران در این راستا اهمیت به‌سزایی دارد. در این مطالعه به بررسی تأثیر آموزش مراقبت از کودکان مبتلا به فلج مغزی بر اضطراب و افسردگی مادران پرداخته شده است. روش کار: طرح این پژوهش از نوع کارآزمایی بالینی همراه پیش‌آزمون -پس‌آزمون بود. تعداد 60 نفر از مادران دارای کودک فلج مغزی، مراجعه‌کننده به بیمارستان باهنر کرج به روش تصادفی انتخاب و به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. برنامه آموزشی شامل 6 حیطه برای مادران گروه مداخله طی 6 جلسه ٣٠ دقیقه‌ای در طی مدت دو هفته تشکیل شد. افسردگی و اضطراب مادران در هر دو گروه قبل و بعد از مداخله مورد ارزیابی قرار گرفت. برای مقایسه متغیرها در دو گروه مداخله و کنترل از آزمون تی مستقل دو نمونه‌ای و برای مقایسه میانگین قبل و بعد در هر گروه از آزمون تی زوجی استفاده شد. به‌منظور بررسی همگنی داده‌ها در متغیرهای کیفی از آزمون کای-دو و یا آزمون دقیق فیشر استفاده شد. همچنین به‌منظور تعدیل اثر پیش‌آزمون، مقایسه میانگین پس‌آزمون با استفاده از آنالیز کوواریانس ANCOVA انجام شد. نتایج با استفاده از SPSS 21 آنالیز گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد برنامه آموزش نحوه‌ی مراقبت از کودکان فلج مغزی منجر به کاهش میزان افسردگی مادران از میانگین 100/26 با انحراف معیار 546/3 به میانگین 966 /18 با انحراف معیار 690/3 گردید. همچنین باعث کاهش اضطراب مادران این کودکان از میانگین 966/20 با انحراف معیار 30 9/2 به میانگین 500/14 با انحراف معیار 788/2 در گروه مداخله شد (001/0>p). در رابطه با مادران گروه کنترل نیز با توجه به عدم دریافت آموزش در این گروه، تغییرات زیادی در افسردگی و اضطراب آن‌ها مشاهده نشد و میانگین اضطراب مادران در 266/25 با انحراف معیار 715/2 ثابت ماند و میانگین افسردگی از 300/26 با انحراف معیار 718/2 به میانگین 933/25 با انحراف معیار 970/2 رسید. نتیجه‌گیری: یافته‌های مطالعه نشان داد که استفاده از آموزش نحوه‌ی مراقبت از کودکان فلج مغزی منجر به کاهش میزان افسردگی و اضطراب مادران کودکان مبتلا به فلج مغزی می‌شود.  
    کلید واژگان
    کلید واژه‌ها: افسردگی
    اضطراب
    فلج مغزی
    مادران.
    اعصاب کودکان

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2019-04-01
    1398-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایران
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایران
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران، تهران، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5313-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596781

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب