بررسی تاثیر مداخله آموزشی ترکیبی بر کاهش فشارخون و بهبود شاخص HbA1C در بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا به پرفشاری خون
(ندگان)پدیدآور
فرهندی, حدیثمحبی, بهرامطل, آذرصادقی, رویانوری, کرامت الهنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: پر فشارخون یکی از مشکلات مهم و شایع بیماران دیابتی است و
خطر بروز عوارض ماکرووسکولار را افزایش می
دهد. مطالعه
حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله
آموزشی ترکیبی برکاهش فشارخون و کنترل
دیابت در بیماران دیابتی نوع 2 مبتلا به پرفشاری خون اجرا شد. روش کار: مطالعه حاضر ازنوع نیمه تجربی بود که200 بیمار واجد شرایط با تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل
وارد شدند. برنامه آموزشی در شش جلسه برای گروه مداخله به
صورت سخنرانی، بحث گروهی و نمایش فیلم آموزشی برگزار شد. شش ماه پس از مداخله
آموزشی نتایج بررسی شد. روش گردآوری داده ها، بر اساس پرسشنامه دو بخشی شامل اطلاعات دموگرافیک
و مرتبط با بیماری ، فشارخون و شاخص کنترل دیابت جمع آوری شد. داده ها با استفاده از نرم افزار
آماری SPSSنسخه 16و
آزمون های 2χ ، t مستقل و t زوجی تحلیل شد. سطح معنی
داری 05/0 >P در نظر گرفته شد. یافتهها: میزان فشارخون و HbA1c در هر دو گروه قبل از مداخله ارتباط معنی دار آماری نداشتند)05/0> p). میزان
فشارخون در گروه مداخله قبل و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی (001/0>p) و همچنین
میزان HbA1c (001/0>p) اختلاف معناداری داشتند و میزان فشارخون و HbA1c بعد از مداخله آموزشی کاهش یافت . درگروه کنترل، پس از 6 ماه مداخله آموزشی میزان فشار خون
(54/0=P) و HbA1c (83/0=P) اختلاف معنا دار آماری نداشتند. نتیجه گیری: به نظر می رسد مداخله
آموزشی ترکیبی بتواند در ارتقاء رفتار کنترل فشارخون در بیماران دیابتی مؤثر باشد.
اجرای برنامه های آموزشی در کلینیک های دیابت پیشنهاد می گردد.
کلید واژگان
دیابت نوع 2پرفشاری خون
مداخله آموزشی
آموزش بهداشت
شماره نشریه
131تاریخ نشر
2015-05-011394-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایراندانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




