نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorندریان, حیدرfa_IR
dc.contributor.authorرهایی, زهرهfa_IR
dc.contributor.authorمظلومی محمودآباد, سیدسعیدfa_IR
dc.contributor.authorبهره ور, ولیfa_IR
dc.contributor.authorخواجه, زهراfa_IR
dc.contributor.authorنجفی, ساریساfa_IR
dc.contributor.authorطل, آذرfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:27:14Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:27:15Z
dc.date.available1399-08-23T09:27:14Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:27:15Z
dc.date.issued2014-12-01en_US
dc.date.issued1393-09-10fa_IR
dc.identifier.citationندریان, حیدر, رهایی, زهره, مظلومی محمودآباد, سیدسعید, بهره ور, ولی, خواجه, زهرا, نجفی, ساریسا, طل, آذر. (1393). بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست و عوامل مستعد کننده آن در دانشجویان دختر شهر یزد:کاربرد برخی سازه های مدل پرسید. مجله علوم پزشکی رازی, 21(126), 55-64.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-3429-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596684
dc.description.abstract زمینه و هدف: سرطان پوست سومین علت شایع مرگ و میر در استان یزد و از نظر درگیری عضوی دومین سرطان شایع در زنان استان است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست و عوامل مستعد کننده آن در دانشجویان دختر شهر یزد طراحی و انجام شد. روش کار: مطالعه مداخله ای نیمه تجربی حاضر با حجم نمونه 75 نفر  در هر گروه که به روش تصادفی از دانشگاه های یزد  انتخاب شدند، اجرا شد. روایی و  پایایی پرسشنامه خودساخته تأیید شد. پرسشنامه توسط همه آزمودنی ها تکمیل و داده های حاصل تحلیل شداستراتژی آموزشی  مورد استفاده شامل روشهای چهره به چهره و بحث گروهی بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. سطح معنی داری مطالعه کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: قبل از آموزش، عوامل مستعد کننده رفتار در دانشجویان در حد متوسط (6/56%) (آگاهی در سطح متوسط (6/51%)، نگرش در حد نسبتاً خوب (1/66%)) و انجام رفتارهای پیشگیری کننده توسط آنها در سطح نسبتاً پائینی (48%) قرار داشت. آگاهی با نگرش و رفتار و همچنین نگرش با رفتار همبستگی مستقیم معنی دار داشت. آگاهی و نگرش به عنوان عوامل مستعد کننده 1/25 درصد تغییرات رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست را پیش بینی کردند که نگرش پیش بینی کننده قوی تر بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد الگوی پرسید چارچوبی جهت طرح ریزی برنامه های مداخله ای به منظور ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست در دانشجویان باشد.   fa_IR
dc.format.extent235
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectمداخله آموزشیfa_IR
dc.subjectسرطان پوستfa_IR
dc.subjectدانشجوfa_IR
dc.subjectالگوی پرسیدfa_IR
dc.subjectعوامل مستعد کنندهfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست و عوامل مستعد کننده آن در دانشجویان دختر شهر یزد:کاربرد برخی سازه های مدل پرسیدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید صدوقی، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentواحد سنندج، سنندج، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue126
dc.citation.spage55
dc.citation.epage64


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد