• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 21, شماره 126
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 21, شماره 126
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست و عوامل مستعد کننده آن در دانشجویان دختر شهر یزد:کاربرد برخی سازه های مدل پرسید

    (ندگان)پدیدآور
    ندریان, حیدررهایی, زهرهمظلومی محمودآباد, سیدسعیدبهره ور, ولیخواجه, زهرانجفی, ساریساطل, آذر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    235.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
     زمینه و هدف: سرطان پوست سومین علت شایع مرگ و میر در استان یزد و از نظر درگیری عضوی دومین سرطان شایع در زنان استان است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست و عوامل مستعد کننده آن در دانشجویان دختر شهر یزد طراحی و انجام شد. روش کار: مطالعه مداخله ای نیمه تجربی حاضر با حجم نمونه 75 نفر  در هر گروه که به روش تصادفی از دانشگاه های یزد  انتخاب شدند، اجرا شد. روایی و  پایایی پرسشنامه خودساخته تأیید شد. پرسشنامه توسط همه آزمودنی ها تکمیل و داده های حاصل تحلیل شداستراتژی آموزشی  مورد استفاده شامل روشهای چهره به چهره و بحث گروهی بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل شد. سطح معنی داری مطالعه کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: قبل از آموزش، عوامل مستعد کننده رفتار در دانشجویان در حد متوسط (6/56%) (آگاهی در سطح متوسط (6/51%)، نگرش در حد نسبتاً خوب (1/66%)) و انجام رفتارهای پیشگیری کننده توسط آنها در سطح نسبتاً پائینی (48%) قرار داشت. آگاهی با نگرش و رفتار و همچنین نگرش با رفتار همبستگی مستقیم معنی دار داشت. آگاهی و نگرش به عنوان عوامل مستعد کننده 1/25 درصد تغییرات رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست را پیش بینی کردند که نگرش پیش بینی کننده قوی تر بود. نتیجه گیری: به نظر می رسد الگوی پرسید چارچوبی جهت طرح ریزی برنامه های مداخله ای به منظور ارتقاء رفتارهای پیشگیری کننده از سرطان پوست در دانشجویان باشد.   
    کلید واژگان
    مداخله آموزشی
    سرطان پوست
    دانشجو
    الگوی پرسید
    عوامل مستعد کننده
    نگرش
    آموزش بهداشت

    شماره نشریه
    126
    تاریخ نشر
    2014-12-01
    1393-09-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج، سنندج، ایران
    دانشگاه تربیت مدرس،تهران، ایران
    دانشگاه شهید صدوقی، یزد، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران
    واحد سنندج، سنندج، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3429-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596684

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب