نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorشهبازیان خونیق, آرشfa_IR
dc.contributor.authorحسنی, امیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:27:03Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:27:03Z
dc.date.available1399-08-23T09:27:03Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:27:03Z
dc.date.issued2019-01-01en_US
dc.date.issued1397-10-11fa_IR
dc.identifier.citationشهبازیان خونیق, آرش, حسنی, امید. (1397). نقش تاب آوری و رفتارهای پرخطر در تمایزگذاری دانشجویانِ با بهزیستی ذهنی بالا و پایین. مجله علوم پزشکی رازی, 25(10), 21-30.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5399-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596671
dc.description.abstractزمینه و هدف: بهزیستی ذهنی یکی از سازه‌های مهم بهداشت روان است که شناسایی عوامل تأثیرگذار در آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. لذا، پژوهش حاضر با هدف متمایز ساختن دانشجویان با بهزیستی ذهنی بالا و پایین از یکدیگر، بر اساس تاب‌آوری و مؤلفه‌های گرایش به رفتارهای پرخطر، انجام شد. روش کار: روش پژوهش حاضر از نوع علی- مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال تحصیلی 97-1396 بود که 365 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های بهزیستی ذهنی وارویک- ادینبورگ (WEMWBS)، خود تاب‌آوری کلاهنن (1996) و رفتارهای پرخطر جوانان (1390) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-20 و آزمون‌ تحلیل تشخیصی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل تشخیصی نشان داد که تاب‌آوری و مؤلفه‌های گرایش به مواد مخدر و روان‌گردان و گرایش به سیگار دارای بالاترین توان در تمایزگذاری بین دو گروه از دانشجویان با بهزیستی ذهنی بالا و پایین بودند. مؤلفه‌های بعدی متمایزکننده گروه‌ها به ترتیب گرایش به خطرپذیری جنسی، گرایش به رانندگی خطرناک، گرایش به خشونت و گرایش به الکل بودند. همچنین، تمامی دانشجویان با بهزیستی ذهنی بالا و پایین با بالاترین درصد تشخیص (100%) به‌درستی از همدیگر متمایز شده‌ بودند. نتیجه‌گیری: تاب‌آوری و مؤلفه‌های گرایش به رفتارهای پرخطر تعیین‌کننده‌های مهمی در تمایزگذاری بین دانشجویان با بهزیستی ذهنی بالا و پایین هستند؛ بنابراین، در برنامه‌های آموزشی و پژوهشی برای افزایش بهزیستی ذهنی دانشجویان باید به تاب‌آوری و مؤلفه‌های رفتارهای پرخطر توجه ویژه داشت.  fa_IR
dc.format.extent791
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectبهزیستی ذهنیfa_IR
dc.subjectتاب آوریfa_IR
dc.subjectرفتارهای پرخطرfa_IR
dc.subjectدانشجوfa_IR
dc.subjectبهداشت عمومیfa_IR
dc.titleنقش تاب آوری و رفتارهای پرخطر در تمایزگذاری دانشجویانِ با بهزیستی ذهنی بالا و پایینfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue10
dc.citation.spage21
dc.citation.epage30


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد