نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorجاسمی, مدینهfa_IR
dc.contributor.authorآهنگرزاده رضایی, سهیلاfa_IR
dc.contributor.authorهمتی, معصومهfa_IR
dc.contributor.authorمددی پور, نسیمfa_IR
dc.contributor.authorچراغی, رزیتاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:27:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:27:01Z
dc.date.available1399-08-23T09:27:01Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:27:01Z
dc.date.issued2019-01-01en_US
dc.date.issued1397-10-11fa_IR
dc.identifier.citationجاسمی, مدینه, آهنگرزاده رضایی, سهیلا, همتی, معصومه, مددی پور, نسیم, چراغی, رزیتا. (1397). بررسی تأثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی(DOPS )و روش سنتی برمیزان یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری، 1395. مجله علوم پزشکی رازی, 25(10), 1-9.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5104-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596669
dc.description.abstractزمینه و هدف: ارزشیابی مهارت‌های دانشجویان پرستاری نقش حیاتی در تربیت حرفه‌‌ای آنان دارد، ولی متأسفانه، کیفیت بسیاری از روش‌های ارزشیابی کمتر از حد مطلوب است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارت‌های عملی (Direct observation of clinical skills-DOPS) و روش سنتی بر مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری در سال 1395 انجام گرفت. روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی، 108 دانشجوی پرستاری سال آخر به‌صورت در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. در گروه مداخله مهارت‌های پانسمان، رگ‌گیری و ساکشن کردن توسط روش DOPS و در گروه کنترل بر اساس روش جاری و روش روتین دانشکده ارزشیابی شد. نهایتاً در انتهای مطالعه مهارت‌های مورد نظر در دو گروه توسط چک‌لیست بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS16 و آمار توصیفی و استنباطی کای دو، تی مستقل و همبستگی پیرسون و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: آزمون آماری تی مستقل تفاوت آماری معنا‌داری در میانگین نمرات مهارت‌های پانسمان، رگ‌گیری و ساکشن کردن بین دو گروه مداخله و کنترل نشان داد (001/0p<). نتایج افزایش معناداری در مهارت‌های ذکر شده در مرحله سوم ارزشیابی در گروه مداخله نشان داد که آزمون آماری ANOVA این افزایش را معنادار نشان داد (001/0p<). نتیجه‌گیری: با توجه به ارتقاء مهارت‌های بالینی در دانشجویان گروه مداخله، پیشنهاد می‌شود از روش ارزشیابی DOPS به‌عنوان روشی با قابلیت اجرایی بالا، عینی و معتبر برای ارزیابی مهارت‌های بالینی و ارزشیابی یادگیری دانشجویان پرستاری و همچنین در زمان پذیرش مسئولیت‌های حرفه‌ای افراد در علوم پزشکی استفاده شود.fa_IR
dc.format.extent787
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectارزشیابی بالینیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.subjectمشاهده مستقیم مهارت‌های بالینی (DOPS)fa_IR
dc.subjectمهارت‌های بالینیfa_IR
dc.subjectآموزش پرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی(DOPS )و روش سنتی برمیزان یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری، 1395fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی ارومیهfa_IR
dc.contributor.departmentارومیه، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue10
dc.citation.spage1
dc.citation.epage9


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد