• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 25, شماره 10
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 25, شماره 10
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی(DOPS )و روش سنتی برمیزان یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری، 1395

    (ندگان)پدیدآور
    جاسمی, مدینهآهنگرزاده رضایی, سهیلاهمتی, معصومهمددی پور, نسیمچراغی, رزیتا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    787.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: ارزشیابی مهارت‌های دانشجویان پرستاری نقش حیاتی در تربیت حرفه‌‌ای آنان دارد، ولی متأسفانه، کیفیت بسیاری از روش‌های ارزشیابی کمتر از حد مطلوب است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارت‌های عملی (Direct observation of clinical skills-DOPS) و روش سنتی بر مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری در سال 1395 انجام گرفت. روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی، 108 دانشجوی پرستاری سال آخر به‌صورت در دسترس انتخاب و سپس به‌صورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. در گروه مداخله مهارت‌های پانسمان، رگ‌گیری و ساکشن کردن توسط روش DOPS و در گروه کنترل بر اساس روش جاری و روش روتین دانشکده ارزشیابی شد. نهایتاً در انتهای مطالعه مهارت‌های مورد نظر در دو گروه توسط چک‌لیست بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS16 و آمار توصیفی و استنباطی کای دو، تی مستقل و همبستگی پیرسون و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: آزمون آماری تی مستقل تفاوت آماری معنا‌داری در میانگین نمرات مهارت‌های پانسمان، رگ‌گیری و ساکشن کردن بین دو گروه مداخله و کنترل نشان داد (001/0p
    کلید واژگان
    ارزشیابی بالینی
    پرستاری
    مشاهده مستقیم مهارت‌های بالینی (DOPS)
    مهارت‌های بالینی
    آموزش پرستاری

    شماره نشریه
    10
    تاریخ نشر
    2019-01-01
    1397-10-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
    دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه
    دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه
    ارومیه، ایران
    دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5104-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596669

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب