بررسی تأثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی(DOPS )و روش سنتی برمیزان یادگیری مهارت های بالینی دانشجویان پرستاری، 1395
(ندگان)پدیدآور
جاسمی, مدینهآهنگرزاده رضایی, سهیلاهمتی, معصومهمددی پور, نسیمچراغی, رزیتانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: ارزشیابی مهارتهای دانشجویان پرستاری نقش حیاتی در تربیت حرفهای آنان دارد، ولی متأسفانه، کیفیت بسیاری از روشهای ارزشیابی کمتر از حد مطلوب است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر ارزشیابی با استفاده از روش آزمون مشاهده مستقیم مهارتهای عملی (Direct observation of clinical skills-DOPS) و روش سنتی بر مهارتهای بالینی دانشجویان پرستاری در سال 1395 انجام گرفت.
روش کار: در یک مطالعه نیمه تجربی، 108 دانشجوی پرستاری سال آخر بهصورت در دسترس انتخاب و سپس بهصورت تصادفی به دو گروه کنترل و مداخله تخصیص داده شدند. در گروه مداخله مهارتهای پانسمان، رگگیری و ساکشن کردن توسط روش DOPS و در گروه کنترل بر اساس روش جاری و روش روتین دانشکده ارزشیابی شد. نهایتاً در انتهای مطالعه مهارتهای مورد نظر در دو گروه توسط چکلیست بررسی شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS16 و آمار توصیفی و استنباطی کای دو، تی مستقل و همبستگی پیرسون و ANOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: آزمون آماری تی مستقل تفاوت آماری معناداری در میانگین نمرات مهارتهای پانسمان، رگگیری و ساکشن کردن بین دو گروه مداخله و کنترل نشان داد (001/0p
کلید واژگان
ارزشیابی بالینیپرستاری
مشاهده مستقیم مهارتهای بالینی (DOPS)
مهارتهای بالینی
آموزش پرستاری
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2019-01-011397-10-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایراندانشکده پرستاری و مامایی ارومیه
دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه
ارومیه، ایران
دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
شاپا
2228-70432228-7051




