پیش بینی موفقیت تحصیلی بر اساس هوش هیجانی و مولفه های جمعیت شناختی
(ندگان)پدیدآور
یداللهی, آزیتامیرزازاده, عظیمفتی, لادننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف : پیشرفت تحصیلی دانشجویان، در کسب موفقیتهای آتی آن ها از اهمیت بسزایی برخوردار است و عدم توجه به این مقولهی اساسی و به تبع آن افت تحصیلی، موجب کاهش سطح علمی و کارایی دانشجویان خواهد شد. هدف از انجام این پژوهش پیشبینی موفقیت تحصیلی از طریق مولفههای هوش هیجانی و برخی از متغیرهای جمعیت شناختی میباشد.
روش کار : این پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی میباشدکه در آن 114دانشجوی پزشکی سال اول دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی91-1390 شرکت کردند. جامعه آماری کلیه دانشجویان رشته پزشکی ورودی سال 1390 بودند. دانشجویان پرسش نامه هوش هیجانی بار-ان را در ابتدای سال تحصیلی تکمیل نمودند و در پایان یک سال تحصیلی معدل (شاخص پیشرفت تحصیلی) و برخی از متغیرهای جمعیت شناختی آن ها به روش خود اظهاری جمع آوری شد. در تحلیل نتایج از همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد بین مولفههای هوش هیجانی و موفقیت تحصیلی ارتباط معناداری وجود ندارد. اما بین نوع سهمیه و موفقیت تحصیلی ارتباط معنا داری وجود دارد که در آن F(2,101)= 7/317 در سطح معنا داری p
کلید واژگان
هوش هیجانیموفقیت تحصیلی
دانشجویان پزشکی.
آموزش پزشکی
شماره نشریه
118تاریخ نشر
2014-04-011393-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی تهراندانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه علوم پزشکی ایران
شاپا
2228-70432228-7051




