نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفرهادی, مهرانfa_IR
dc.contributor.authorمحققی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorنسائی مقدم, بیانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:25:39Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:25:40Z
dc.date.available1399-08-23T09:25:39Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:25:40Z
dc.date.issued2020-03-01en_US
dc.date.issued1398-12-11fa_IR
dc.identifier.citationفرهادی, مهران, محققی, حسین, نسائی مقدم, بیان. (1398). رابطه بین سبک های دلبستگی با مشکلات بین شخصی دانشجویان: نقش میانجی هوش هیجانی. مجله علوم پزشکی رازی, 27(1), 73-84.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5660-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596566
dc.description.abstractزمینه و هدف: از جمله عواملی که به شکل منفی روابط بین­فردی دانشجویان را تحت تاثیر قرار می­دهد، مشکلات بین شخصی است. لذا، شناسایی عواملی که بتواند از این مشکلات پیشگیری کند، دارای اهمیت است. هدف از این پژوهش شناسایی رابطه بین سبک های دلبستگی با مشکلات بین شخصی با توجه به نقش میانجی­ هوش هیجانی بود. روش کار: مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این مطالعه را  دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه بوعلی سینا تشکیل دادند، که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند. نمونه­های این پژوهش شامل 200 دانشجوی دختر بود که به­شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از سه پرسشنامه­ مشکلات بین­شخصی هرویتز و همکاران 1988 (IIP-60)، سبک دلبستگی بزرگسال کولینز و رید 1990 (RAAS) و هوش هیجانی شرینگ (1996) و جهت تحلیل داده­ها از نرم افزارهای آماری SPSS 22 و  LISREL 8.5 استفاده شد. یافته­ ها: نتایج ضریب همبستگی نشان­داد که سبک دلبستگی ایمن به­طور معکوس و معنادار (05/0p< ) و سبک دلبستگی دوسوگرا به­طور مستقیم و معنادار (05/0p< ) مشکلات بین­شخصی را پیش­بینی می­کنند. اما رابطه سبک دلبستگی اجتنابی با مشکلات بین­شخصی معنادار نبود. نقش میانجی متغیر هوش هیجانی در رابطه بین سبک­های دلبستگی و مشکلات بین شخصی تایید شد. بررسی روابط علی بین متغیرها نشان داد که داده‌های پژوهش با مدل مفهومی برازش مناسبی دارند (90/0 = GFI، 97/0 =  CFI، 95/0 = NFI، 025/0 = RMSEA، 133/4/ df =  X2). نتیجه ­گیری: یکی از عوامل مهم در کاهش مشکلات بین شخصی، در کنار سایر عوامل، احتمالاً داشتن سبک دلبستگی ایمن و هوش هیجانی است. افراد با سبک دلبستگی ایمن، در تنظیم، نظارت، ارزیابی و ابراز هیجان­های خود، موفق­تر هستند. و هوش هیجانی بالا به نوبه خود احتمالا موجب کاهش مشکلات بین شخصی می­شود.fa_IR
dc.format.extent1000
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectسبک‌های دلبستگیfa_IR
dc.subjectمشکلات بین شخصیfa_IR
dc.subjectهوش هیجانیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleرابطه بین سبک های دلبستگی با مشکلات بین شخصی دانشجویان: نقش میانجی هوش هیجانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه بوعلی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه بوعلی همدانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue1
dc.citation.spage73
dc.citation.epage84


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد