رابطه بین سبک های دلبستگی با مشکلات بین شخصی دانشجویان: نقش میانجی هوش هیجانی
(ندگان)پدیدآور
فرهادی, مهرانمحققی, حسیننسائی مقدم, بیاننوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: از جمله عواملی که به شکل منفی روابط بینفردی دانشجویان را تحت تاثیر قرار میدهد، مشکلات بین شخصی است. لذا، شناسایی عواملی که بتواند از این مشکلات پیشگیری کند، دارای اهمیت است. هدف از این پژوهش شناسایی رابطه بین سبک های دلبستگی با مشکلات بین شخصی با توجه به نقش میانجی هوش هیجانی بود.
روش کار: مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری این مطالعه را دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه بوعلی سینا تشکیل دادند، که در سال تحصیلی 96-95 مشغول به تحصیل بودند. نمونههای این پژوهش شامل 200 دانشجوی دختر بود که بهشیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه مشکلات بینشخصی هرویتز و همکاران 1988 (IIP-60)، سبک دلبستگی بزرگسال کولینز و رید 1990 (RAAS) و هوش هیجانی شرینگ (1996) و جهت تحلیل دادهها از نرم افزارهای آماری SPSS 22 و LISREL 8.5 استفاده شد.
یافته ها: نتایج ضریب همبستگی نشانداد که سبک دلبستگی ایمن بهطور معکوس و معنادار (05/0p
کلید واژگان
سبکهای دلبستگیمشکلات بین شخصی
هوش هیجانی
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-03-011398-12-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایراندانشگاه بوعلی همدان
دانشگاه بوعلی همدان
شاپا
2228-70432228-7051




