| dc.contributor.author | رمضانخانی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | پوراسماعیلی, آمنه | fa_IR |
| dc.contributor.author | رخشنده رو, سکینه | fa_IR |
| dc.contributor.author | خداکریم, سهیلا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:23:55Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:23:55Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:23:55Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:23:55Z | |
| dc.date.issued | 2017-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | رمضانخانی, علی, پوراسماعیلی, آمنه, رخشنده رو, سکینه, خداکریم, سهیلا. (1396). بررسی تأثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر. مجله علوم پزشکی رازی, 24(155), 11-19. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4471-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596437 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: امروزه فشارخون بالا، مهمترین عامل خطر بیماری قلبی، مغزی و کلیوی است و آموزش یکی از عوامل تأثیرگذار بر کاهش فشار خون بالا میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش در آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا بر اساس بحث گروهی در زنان ۴۹-۲۰ ساله شهر اسلامشهر انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر، یک مطالعه مداخلهای میباشد که 112 نفر از مادران دانشآموزان مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه اسلامشهر انتخاب و به دو گروه (هر گروه 56 نفر) تقسیم شدند. در ابتدای پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته توسط نمونهها تکمیل شد؛ سپس 2 جلسه آموزشی یک ساعته، به صورت بحث گروهی در 4 گروه 10 نفره و 2 گروه 8 نفره (2 جلسه در هفته) برگزار گردید. 2 ماه بعد از اتمام مداخله، مجدداً پرسش نامهها توسط نمونههای مورد پژوهش تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری کای دو، کای اسکوئر و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری و 21 SPSS استفاده شد.
یافتهها: پس از مداخله نمرات آگاهی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (001/0< p). نگرش و رفتار نیز پس از مداخله در گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد افزایش نشان دادند (001/0< p).
نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی طراحی شده به روش بحث گروهی تأثیر معنیداری بر آگاهی و نگرش و رفتارهای پیشگیریکننده از فشار خون بالا داشته است. لذا پیشنهاد میشود، مداخلات آموزشی در راستای افزایش آگاهی و نگرش به منظور ارتقاء رفتارهای پیشگیریکننده از فشار خون بالا در گروههای مختلف جامعه و در سطح وسیعتر صورت پذیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 228 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | واژه های کلیدی: فشار خون بالا | fa_IR |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | نگرش | fa_IR |
| dc.subject | رفتار | fa_IR |
| dc.subject | بحث گروهی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش بهداشت | fa_IR |
| dc.title | بررسی تأثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 155 | |
| dc.citation.spage | 11 | |
| dc.citation.epage | 19 | |