نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرمضانخانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorپوراسماعیلی, آمنهfa_IR
dc.contributor.authorرخشنده رو, سکینهfa_IR
dc.contributor.authorخداکریم, سهیلاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:23:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:23:55Z
dc.date.available1399-08-23T09:23:55Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:23:55Z
dc.date.issued2017-05-01en_US
dc.date.issued1396-02-11fa_IR
dc.identifier.citationرمضانخانی, علی, پوراسماعیلی, آمنه, رخشنده رو, سکینه, خداکریم, سهیلا. (1396). بررسی تأثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر. مجله علوم پزشکی رازی, 24(155), 11-19.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-4471-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596437
dc.description.abstractزمینه و هدف: امروزه فشارخون بالا، مهم‌ترین عامل خطر بیماری قلبی، مغزی و کلیوی است و آموزش یکی از عوامل تأثیرگذار بر کاهش فشار خون بالا می‌باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش در آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا بر اساس بحث گروهی در زنان ۴۹-۲۰ ساله شهر اسلامشهر انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر، یک مطالعه مداخله‌ای می‌باشد که 112 نفر از مادران دانش‌آموزان مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه اسلامشهر انتخاب و به دو گروه (هر گروه 56 نفر) تقسیم شدند. در ابتدای پژوهش، پرسش‌نامه محقق ساخته توسط نمونه‌ها تکمیل شد؛ سپس 2 جلسه آموزشی یک ساعته، به صورت بحث گروهی در 4 گروه 10 نفره و 2 گروه 8 نفره (2 جلسه در هفته) برگزار گردید. 2 ماه بعد از اتمام مداخله، مجدداً پرسش نامه‌ها توسط نمونه‌های مورد پژوهش تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری کای دو، کای اسکوئر و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری و 21 SPSS استفاده شد. یافته‌ها: پس از مداخله نمرات آگاهی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (001/0< p). نگرش و رفتار نیز پس از مداخله در گروه مداخله در مقایسه با گروه شاهد افزایش نشان دادند (001/0< p). نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که مداخله آموزشی طراحی شده به روش بحث گروهی تأثیر معنی‌داری بر آگاهی و نگرش و رفتار‌های پیشگیری‌کننده از فشار خون بالا داشته است. لذا پیشنهاد می‌شود، مداخلات آموزشی در راستای افزایش آگاهی و نگرش به منظور ارتقاء رفتارهای پیشگیری‌کننده از فشار خون بالا در گروه‌های مختلف جامعه و در سطح وسیع‌تر صورت پذیرد.fa_IR
dc.format.extent228
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectواژه های کلیدی: فشار خون بالاfa_IR
dc.subjectآگاهیfa_IR
dc.subjectنگرشfa_IR
dc.subjectرفتارfa_IR
dc.subjectبحث گروهیfa_IR
dc.subjectآموزش بهداشتfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهرfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue155
dc.citation.spage11
dc.citation.epage19


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد