بررسی تأثیر آموزش به روش بحث گروهی بر آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا در زنان 49-20 ساله شهر اسلامشهر
(ندگان)پدیدآور
رمضانخانی, علیپوراسماعیلی, آمنهرخشنده رو, سکینهخداکریم, سهیلانوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: امروزه فشارخون بالا، مهمترین عامل خطر بیماری قلبی، مغزی و کلیوی است و آموزش یکی از عوامل تأثیرگذار بر کاهش فشار خون بالا میباشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش در آگاهی، نگرش و رفتارهای پیشگیری کننده از فشار خون بالا بر اساس بحث گروهی در زنان ۴۹-۲۰ ساله شهر اسلامشهر انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر، یک مطالعه مداخلهای میباشد که 112 نفر از مادران دانشآموزان مدارس ابتدایی دخترانه و پسرانه اسلامشهر انتخاب و به دو گروه (هر گروه 56 نفر) تقسیم شدند. در ابتدای پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته توسط نمونهها تکمیل شد؛ سپس 2 جلسه آموزشی یک ساعته، به صورت بحث گروهی در 4 گروه 10 نفره و 2 گروه 8 نفره (2 جلسه در هفته) برگزار گردید. 2 ماه بعد از اتمام مداخله، مجدداً پرسش نامهها توسط نمونههای مورد پژوهش تکمیل گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری کای دو، کای اسکوئر و آنالیز واریانس با مشاهدات تکراری و 21 SPSS استفاده شد.
یافتهها: پس از مداخله نمرات آگاهی گروه مداخله نسبت به گروه شاهد افزایش یافت (001/0
کلید واژگان
واژه های کلیدی: فشار خون بالاآگاهی
نگرش
رفتار
بحث گروهی
آموزش بهداشت
شماره نشریه
155تاریخ نشر
2017-05-011396-02-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایراندانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
دانشگاه علوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران شهید بهشتی
دانشگاه علوم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران شهید بهشتی
شاپا
2228-70432228-7051




