| dc.contributor.author | مبادری, توفیق | fa_IR |
| dc.contributor.author | رودباری, مسعود | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:23:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:23:47Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:23:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:23:47Z | |
| dc.date.issued | 2018-03-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-12-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | مبادری, توفیق, رودباری, مسعود. (1396). ارزیابی مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395. مجله علوم پزشکی رازی, 24(165), 9-21. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4928-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596428 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: بسیاری از افراد در رویارویی با مشکلات زندگی فاقد تواناییهای لازم هستند و این امر آنان را آسیب پذیر نموده و در معرض انواع اختلالات روانی و رفتاری قرار میدهد. این مطالعه به مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداخته است.
روش کار: این مطالعه مقطعی، از نوع توصیفی- مقایسهای و محیط پژوهش آن دانشکدههای دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سالهای 95 و 96 بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاه و نمونه 342 نفری آن افرادی هستند که به صورت تصادفی طبقهای از جامعه پژوهش انتخاب شدهاند. پرسشنامه طرح شامل 7 متغیر جمعیتی و پرسشنامه 142 سوالی، 5 گزینهای مهارتهای زندگی شامل 19 خرده مقیاس بودکه به گزینهها وزنهای صفر تا 4 اختصاص یافت. برای تجزیه و تحلیل از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی شامل آزمونهای تی تست، آنالیز واریانس (شکل ناپارامتری آنها)، کای دو و ضریب همبستگی در نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. سطح معنیداری آزمونها 05/0 در نظر گرفته شدند.
یافتهها: میانگین همه مولفهها بالاتر از متوسط و در کل مولفهها میانگین 5/2 (15/0=SD) بود. میانگین نمرات مهارتهای زندگی زنان در غالب مولفهها بیشتر از مردان بود ولی بین میانگین دو جنس اختلاف معنیدار موجود نبود. میانگین مولفههای روابط بین فردی (045/0=p) و مهارتهای مربوط به رعایت و بکارگیری نکات ایمنی (035/0=p) بین مقاطع مختلف تحصیلی و همچنین میانگین مولفههای مهارتهای مربوط به ارتباطهای انسانی (031/0=p) و مهارت در حل مساله (040/0=p) بین دانشکدههای محل تحصیل دانشجویان با هم اختلاف معنیدار داشتند. بین میانگین مولفهها و نوع اسکان پاسخ دهندگان و تاهل آنها اختلاف معنیداری مشاهده نشد اما افراد خوابگاهی میانگین پایینتری داشتند. همچنین سن نیز با مهارتهای زندگی ارتباط قوی و معنیداری نشان نداد.
نتیجهگیری: دانشجویان در برخی از مهارتهای مورد نیاز در زندگی ضعیف بوده و نیاز به آموزش دارند. این مساله در دانشجویان مرد و مجرد بیشتر به چشم میخورد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 897 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | مهارتهای زندگی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجو | fa_IR |
| dc.subject | علوم پزشکی ایران. | fa_IR |
| dc.subject | آمار حیاتی | fa_IR |
| dc.title | ارزیابی مهارتهای زندگی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1395 | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 165 | |
| dc.citation.spage | 9 | |
| dc.citation.epage | 21 | |