نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی اورنگی, بهزادfa_IR
dc.contributor.authorقدیری, فرهادfa_IR
dc.contributor.authorمحمد نژاد, مجتبیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:20:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:20:47Z
dc.date.available1399-08-23T09:20:46Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:20:47Z
dc.date.issued2019-03-01en_US
dc.date.issued1397-12-10fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی اورنگی, بهزاد, قدیری, فرهاد, محمد نژاد, مجتبی. (1397). تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک بر اضطراب، مهارت حرکتی و پیشرفت تحصیلی پسران سنین ابتدایی شهر تبریز با اختلال هماهنگی رشدی. مجله علوم پزشکی رازی, 25(12), 64-73.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5537-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596201
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال هماهنگی رشدی یک ناتوانی درازمدت بوده و مشکلات حرکتی، عاطفی و تحصیلی مرتبط با آن ممکن است تا دوران بزرگ‌سالی ادامه پیدا کنند. به همین دلیل نیاز به مداخله‌های اولیه در مورد این کودکان ضروری به نظر می‌رسد؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک بر مهارت حرکتی، اضطراب و پیشرفت تحصیلی پسران با اختلال هماهنگی رشدی بود. روش کار: در یک پژوهش نیمه تجربی 30 کودک پسر دارای اختلال بر اساس پرسشنامه تشخیص اختلال هماهنگی رشدی والدین با میانگین سنی 9.27 از بین مدارس ابتدایی شهر تبریز به‌صورت خوشه‌ای هدفمند انتخاب شدند. پیش‌آزمون با استفاده از آزمون برونینکس اوزرتسکی –دو، مقیاس مارچ و نمرات درس ریاضی به عمل آمد. سپس آزمودنی‌ها به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش قرار گرفتند. گروه آزمایش تمرین ایروبیک را به مدت 8 هفته، هر هفته 3 جلسۀ یک‌ساعته انجام دادند. گروه کنترل در این مدت فعالیت‌های معمول خود را انجام دادند. سپس از هر دو گروه پس‌آزمون گرفته شد. پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده‌ها با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، از تحلیل کوواریانس برای بررسی اثر تمرین در سطح معناداری (05/0>p) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون آماری حاکی از تأثیر معنادار تمرین ایروبیک بر مهارت حرکتی، اضطراب و پیشرفت تحصیلی در گروه آزمایش بود. نتیجه‌گیری: بنابراین با توجه به نتایج به‌دست‌آمده به مربیان ورزشی، درمانگران ورزشی اختلالات حرکتی و توان‌بخش‌ها توصیه می‌شود که از تمرین ایروبیک برای کاهش مشکلات حرکتی، روانی و تحصیلی کودکان با اختلال هماهنگی رشدی استفاده کنند.fa_IR
dc.format.extent760
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectاختلال هماهنگی رشدیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectمهارت حرکتیfa_IR
dc.subjectپیشرفت تحصیلیfa_IR
dc.subjectتمرین ایروبیک.fa_IR
dc.subjectاعصاب کودکانfa_IR
dc.titleتأثیر تمرین ریتمیک ایروبیک بر اضطراب، مهارت حرکتی و پیشرفت تحصیلی پسران سنین ابتدایی شهر تبریز با اختلال هماهنگی رشدیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue12
dc.citation.spage64
dc.citation.epage73


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد