نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorرنجبران, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorخورسندی, محبوبهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:20:31Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:20:32Z
dc.date.available1399-08-23T09:20:31Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:20:32Z
dc.date.issued2016-05-01en_US
dc.date.issued1395-02-12fa_IR
dc.identifier.citationرنجبران, مهدی, خورسندی, محبوبه. (1395). شیوع کیفیت خواب نامطلوب در دانشجویان دانشگاه‌های ایران: مرور ساختاریافته و متاآنالیز. مجله علوم پزشکی رازی, 23(143), 1-7.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-3385-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596185
dc.description.abstractزمینه و هدف: الگوی خواب دانشجویان به دلیل استرس ناشی از تحصیل و حجم کار آموزشی با سایر همسالان غیر دانشجو متفاوت است. هدف این مطالعه تعیین شیوع کیفیت خواب نامطلوب در دانشجویان ایران بر اساس یک مطالعه متاآنالیز می­باشد تا بتواند به عنوان یک معیار نهایی راهنمای سیاستگذاران در این زمینه باشد. روش کار: در این مطالعه متا-آنالیز بانک­های اطلاعاتی PubMed، Science Direct، Scopus،Google Scholar، همچنین بانک­های اطلاعاتی داخلی بدون محدودیت زمانی تا 15 آبان 1393 مورد بازبینی قرار گرفت. از بین مطالعات انجام شده با در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج، تعداد 15 مطالعه انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده­ها با نرم افزار Stata نسخه 11 انجام گرفت. از آزمون­های ­Begg و Egger برای تعیین تورش انتشار و آزمون Q و شاخص I2 جهت بررسی عدم تجانس استفاده شد. جهت بررسی اثرات عوامل بالقوه مؤثر در ناهمگونی از متارگرسیون استفاده گردید. یافته­ ها: تعداد کل نمونه در 15 مطالعه بررسی شده 3260 نفر بود. آزمون­های­Begg وEgger با مقدار P-value به ترتیب برابر 88/0 و 15/0 نشان‌دهنده عدم وجود سوگرایی انتشار بود. آزمون کوکران و شاخص I2 نشان دهنده عدم تجانس بین نمونه­های مورد مطالعه بود (26/975Q=، 001/0>p و 6/98I2=). شیوع کلی کیفیت خواب نامطلوب در دانشجویان ایران بر مبنای مدل تصادفی0/56 درصد با فاصله اطمینان95% (7/68–2/43) به دست آمد. نتیجه­ گیری: با توجه به شیوع بالای کیفیت خواب نامطلوب در دانشجویان و افزایش آن در سال­های گذشته، تشخیص عوامل تأثیر گذار، اقدامات مداخله‌ای و پیشگیرانه و برگزاری جلسات آموزشی به منظور آموزش در خصوص اهمیت خواب و مهارت­های مدیریت زمان در دانشجویان ضروری به نظر می­رسد.fa_IR
dc.format.extent636
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectکیفیت خوابfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectمتاآنالیزfa_IR
dc.subjectایرانfa_IR
dc.subjectبهداشت عمومیfa_IR
dc.titleشیوع کیفیت خواب نامطلوب در دانشجویان دانشگاه‌های ایران: مرور ساختاریافته و متاآنالیزfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمروريfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشگاه رویان، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار آموزش بهداشت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشتfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue143
dc.citation.spage1
dc.citation.epage7


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد