• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 21, شماره 124
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 21, شماره 124
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی کیفیت خدمات آموزشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران: دیدگاه دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    شمس, لیدامحمودی, سعیدملکی, محمدرضاعاملی, الهامموسوی, سیدمیثم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    507.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: گسترش کمی نظام آموزش عالی بدون توجه به کیفیت، پیامدهای نامطلوبی به همراه خواهد داشت. دانشجویان مشتریان اصلی دانشگاه‌ها هستند و تعیین ادراک و انتظار آنها از کیفیت خدمات آموزشی می تواند اطلاعات با ارزشی در اختیار برنامه ریزان جهت ارتقای کیفیت خدمات آموزشی قرار دهد. این مطالعه با هدف بررسی شکاف ادراکات و انتظارات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفته است. روش کار: مطالعه مقطعی حاضر در سال 1390 انجام شده است. جمعیت مورد مطالعه، دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1390 بودند که نمونه‌گیری به صورت چند مرحله‌ای انجام شد، ابتدا تعداد نمونه‌ی دانشجویان به روش طبقه‌ای نسبتی از هر دانشکده، سپس در هر طبقه تعداد آزمودنی‌های مورد نظر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه استاندارد SERVQUAL که شامل 5 بعد کیفیت خدمت بود به عنوان ابزار جمع‌آوری اطلاعات استفاده گردید. یافته‌ها: به طور کلی، انتظارات فراگیران در همه ابعاد و سؤالات بالاتر از وضعیت موجود بود. میانگین کلی انتظارات و ادراکات دانشجویان به ترتیب برابر با 02/4 و 63/2 بود. تفاوت قابل ملاحظه ای در میانگین انتظارات و ادراکات وجود (0001/0>p). بیشترین میانگین نمره شکاف منفی مربوط به بعد پاسخگویی (64/1-) و کمترین آن مربوط به بعد اطمینان (14/1-) بود. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج، پیشنهاد می‌شود که به منظور شناخت موانع و چالش‌های مرتبط با کیفیت خدمات آموزشی پروژه ای برای عارضه یابی به اجرا درآید. برگزاری دوره های آموزشی متعدد برای افزایش مهارت های ارتباطی کارکنان آموزشی و برقراری ارتباط مؤثر با دانشجو می تواند از جمله دیگر راهکارهای قابل اجرا باشد.  
    کلید واژگان
    کیفیت خدمات آموزشی
    دانشجویان
    شکاف
    سروکوال
    آموزش پزشکی

    شماره نشریه
    124
    تاریخ نشر
    2014-10-01
    1393-07-09
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    دانشکده علوم پزشکی نیشابور
    گروه علوم مدیریت و اقتصاد بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3368-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596122

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب