نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorآزادی, مهرانfa_IR
dc.contributor.authorفرزاد, ولی الهfa_IR
dc.contributor.authorسعیدی پور, اسماعیلfa_IR
dc.contributor.authorخوشنویسان, زهراfa_IR
dc.contributor.authorکریمی, عبدالعظیمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:19:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:19:38Z
dc.date.available1399-08-23T09:19:37Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:19:38Z
dc.date.issued2017-04-01en_US
dc.date.issued1396-01-12fa_IR
dc.identifier.citationآزادی, مهران, فرزاد, ولی اله, سعیدی پور, اسماعیل, خوشنویسان, زهرا, کریمی, عبدالعظیم. (1396). رابطه‌ دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای نظم‌دهی هیجان. مجله علوم پزشکی رازی, 24(154), 64-72.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-4530-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596116
dc.description.abstractزمینه و هدف: عملکرد تحصیلی یکی از عمده‌ترین مفاهیم روانشناسی است که پژوهش‌ها و مطالعه‌های نظری و تجربی گسترده‌ای را به خود اختصاص داده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه‌ای نظم‌دهی هیجان در رابطه‌ بین دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی بود. روش کار: شرکت­کنندگان 303 دانش‌آموز سال سوم تجربی (134 پسر و 169 دختر) شاغل به تحصیل در مدارس دولتی شهر تهران بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند و مقیاس دشواری در نظم‌دهی هیجان و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان را تکمیل کردند، عملکرد تحصیلی آنان نیز با استفاده از معدل نمره­های دروس فیزیک، شیمی و زیست­شناسی در امتحانات نهایی محاسبه شد. روایی و اعتبار ابزار پژوهش به ترتیب از طریق تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. داده‌ها با استفاده از SPSS نسخه‌ 23، لیزرل نسخه‌ 9.2 و آموس نسخه‌ 23 تحلیل گردید.  یافته‌ها: نتایج به دست آمده حاکی از برازش مطلوب مدل مورد نظر بود و نشان داد دلبستگی به پدر (48/0 =β، 001/0>p) و نظم‌دهی هیجان (37/0-=β، 001/0 >p) هر یک به طور جداگانه بر عملکرد تحصیلی موثرند. همچنین اثر غیرمستقیم دلبستگی به پدر بر عملکرد تحصیلی از طریق نظم‌دهی هیجان نیز (001/0>p) معنادار بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه اهمیت نقش دلبستگی به پدر در کاهش دشواری نظم‌دهی هیجان و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی را نشان می‌دهد.fa_IR
dc.format.extent651
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectعملکرد تحصیلیfa_IR
dc.subjectنظم‌دهی هیجانfa_IR
dc.subjectدلبستگی به پدرfa_IR
dc.subjectدانش‌آموزانfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleرابطه‌ دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای نظم‌دهی هیجانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه امام رضا (ع)، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه امام رضا (ع)، مشهد، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume24
dc.citation.issue154
dc.citation.spage64
dc.citation.epage72


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد