| dc.contributor.author | آزادی, مهران | fa_IR |
| dc.contributor.author | فرزاد, ولی اله | fa_IR |
| dc.contributor.author | سعیدی پور, اسماعیل | fa_IR |
| dc.contributor.author | خوشنویسان, زهرا | fa_IR |
| dc.contributor.author | کریمی, عبدالعظیم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:19:37Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:19:38Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:19:37Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:19:38Z | |
| dc.date.issued | 2017-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | آزادی, مهران, فرزاد, ولی اله, سعیدی پور, اسماعیل, خوشنویسان, زهرا, کریمی, عبدالعظیم. (1396). رابطه دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای نظمدهی هیجان. مجله علوم پزشکی رازی, 24(154), 64-72. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4530-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596116 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی یکی از عمدهترین مفاهیم روانشناسی است که پژوهشها و مطالعههای نظری و تجربی گستردهای را به خود اختصاص داده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای نظمدهی هیجان در رابطه بین دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی بود.
روش کار: شرکتکنندگان 303 دانشآموز سال سوم تجربی (134 پسر و 169 دختر) شاغل به تحصیل در مدارس دولتی شهر تهران بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند و مقیاس دشواری در نظمدهی هیجان و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان را تکمیل کردند، عملکرد تحصیلی آنان نیز با استفاده از معدل نمرههای دروس فیزیک، شیمی و زیستشناسی در امتحانات نهایی محاسبه شد. روایی و اعتبار ابزار پژوهش به ترتیب از طریق تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. دادهها با استفاده از SPSS نسخه 23، لیزرل نسخه 9.2 و آموس نسخه 23 تحلیل گردید.
یافتهها: نتایج به دست آمده حاکی از برازش مطلوب مدل مورد نظر بود و نشان داد دلبستگی به پدر (48/0 =β، 001/0>p) و نظمدهی هیجان (37/0-=β، 001/0 >p) هر یک به طور جداگانه بر عملکرد تحصیلی موثرند. همچنین اثر غیرمستقیم دلبستگی به پدر بر عملکرد تحصیلی از طریق نظمدهی هیجان نیز (001/0>p) معنادار بود.
نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه اهمیت نقش دلبستگی به پدر در کاهش دشواری نظمدهی هیجان و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی را نشان میدهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 651 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | عملکرد تحصیلی | fa_IR |
| dc.subject | نظمدهی هیجان | fa_IR |
| dc.subject | دلبستگی به پدر | fa_IR |
| dc.subject | دانشآموزان | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | رابطه دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطهای نظمدهی هیجان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه امام رضا (ع)، مشهد، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه امام رضا (ع)، مشهد، ایران. | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 24 | |
| dc.citation.issue | 154 | |
| dc.citation.spage | 64 | |
| dc.citation.epage | 72 | |