• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 24, شماره 154
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 24, شماره 154
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    رابطه‌ دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی: نقش واسطه‌ای نظم‌دهی هیجان

    (ندگان)پدیدآور
    آزادی, مهرانفرزاد, ولی الهسعیدی پور, اسماعیلخوشنویسان, زهراکریمی, عبدالعظیم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    651.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: عملکرد تحصیلی یکی از عمده‌ترین مفاهیم روانشناسی است که پژوهش‌ها و مطالعه‌های نظری و تجربی گسترده‌ای را به خود اختصاص داده است. هدف از پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه‌ای نظم‌دهی هیجان در رابطه‌ بین دلبستگی به پدر و عملکرد تحصیلی بود. روش کار: شرکت­کنندگان 303 دانش‌آموز سال سوم تجربی (134 پسر و 169 دختر) شاغل به تحصیل در مدارس دولتی شهر تهران بودند که به صورت تصادفی انتخاب شدند و مقیاس دشواری در نظم‌دهی هیجان و سیاهه دلبستگی به والدین و همسالان را تکمیل کردند، عملکرد تحصیلی آنان نیز با استفاده از معدل نمره­های دروس فیزیک، شیمی و زیست­شناسی در امتحانات نهایی محاسبه شد. روایی و اعتبار ابزار پژوهش به ترتیب از طریق تحلیل عاملی تاییدی و ضریب آلفای کرونباخ به دست آمد. داده‌ها با استفاده از SPSS نسخه‌ 23، لیزرل نسخه‌ 9.2 و آموس نسخه‌ 23 تحلیل گردید.  یافته‌ها: نتایج به دست آمده حاکی از برازش مطلوب مدل مورد نظر بود و نشان داد دلبستگی به پدر (48/0 =β، 001/0>p) و نظم‌دهی هیجان (37/0-=β، 001/0 >p) هر یک به طور جداگانه بر عملکرد تحصیلی موثرند. همچنین اثر غیرمستقیم دلبستگی به پدر بر عملکرد تحصیلی از طریق نظم‌دهی هیجان نیز (001/0>p) معنادار بود. نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه اهمیت نقش دلبستگی به پدر در کاهش دشواری نظم‌دهی هیجان و در نتیجه بهبود عملکرد تحصیلی را نشان می‌دهد.
    کلید واژگان
    عملکرد تحصیلی
    نظم‌دهی هیجان
    دلبستگی به پدر
    دانش‌آموزان
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    154
    تاریخ نشر
    2017-04-01
    1396-01-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه امام رضا (ع)، مشهد، ایران.
    دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
    دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
    دانشگاه امام رضا (ع)، مشهد، ایران.
    پژوهشکده تعلیم و تربیت، تهران، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4530-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596116

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب