| dc.contributor.author | نجفی, ندا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:19:24Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:19:24Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:19:24Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:19:24Z | |
| dc.date.issued | 2015-02-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-11-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نجفی, ندا. (1393). تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوهی شناختی-رفتاری برکاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس درنوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی. مجله علوم پزشکی رازی, 21(128), 8-17. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3554-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596098 | |
| dc.description.abstract |
زمینه و هدف: امروزه بیماری های قلبی-عروقی به عنوان شایع ترین بیماری جدّی در کشورهای پیشرفته در نظر گرفته می شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوهی شناختی-رفتاری بر کاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس در نوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی است.
روش کار: در این پژوهش آزمایشی تک آزمودنی با خط پایه منفرد، که در فاصله اسفند 1391 تا شهریور 1392 انجام شد، 3 نوجوان مبتلا به بیماری کرونری قلبی مراجعه کننده به بیمارستان قلب و عروق شهید مدنی تبریز، به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری دادهها از پرسش نامه نگرش های ناکارآمد بک و ایزمن، آزمون استرس هری و پکیج آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی– رفتاری استفاده شد. متناسب با طرح اجرا شده، برای بررسی اثربخشی مداخلات به عمل آمده، از تحلیل های نموداری و ترسیمی استفاده شد. همچنین برای تحلیل نتایج، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثر به کار رفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که اندازه اثر در مولفه نگرش های ناکارآمد، در آزمودنی اول 09/8 ودر آزمودنی دوم 73/6 و در آزمودنی سوم 32/5 برآورد شده است که اندازه اثر هر سه آزمودنی بالاتر از اندازه اثر 70/2 است که نشان می دهد اندازه اثر مولفه نگرش های ناکارآمد در هر سه آزمودنی بزرگ است. همچنین اندازه اثر مولفه استرس در آزمودنی اول 63/5، و در آزمودنی دوم 50/6 و در آزمودنی سوم 95/5 برآورد شده است که اندازه اثر مولفه استرس در هر سه آزمودنی بزرگ است.
نتیجه گیری: تحلیل دادهها نشان داد که آموزش مدیریت استرس در کاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس نوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی تاثیر چشمگیری داشته است. چرا که اندازه اثر آموزش های به عمل آمده در مولفه های نگرش های ناکارآمد و استرس در همه آزمودنی ها در حد بالا بود | fa_IR |
| dc.format.extent | 282 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آموزش مدیریت استرس | fa_IR |
| dc.subject | شناختی – رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | نگرش های ناکارآمد | fa_IR |
| dc.subject | استرس | fa_IR |
| dc.subject | بیماری کرونری قلبی | fa_IR |
| dc.subject | روانشناسی بالینی | fa_IR |
| dc.title | تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوهی شناختی-رفتاری برکاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس درنوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | موردنگاري | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 21 | |
| dc.citation.issue | 128 | |
| dc.citation.spage | 8 | |
| dc.citation.epage | 17 | |