نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorنجفی, نداfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:19:24Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:19:24Z
dc.date.available1399-08-23T09:19:24Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:19:24Z
dc.date.issued2015-02-01en_US
dc.date.issued1393-11-12fa_IR
dc.identifier.citationنجفی, ندا. (1393). تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی-رفتاری برکاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس درنوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی. مجله علوم پزشکی رازی, 21(128), 8-17.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-3554-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596098
dc.description.abstract  زمینه و هدف: امروزه بیماری های قلبی-عروقی به عنوان شایع ترین بیماری جدّی در کشورهای پیشرفته در نظر گرفته می شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی-رفتاری بر کاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس در نوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی است.   روش کار: در این پژوهش آزمایشی تک آزمودنی با خط پایه منفرد، که در فاصله اسفند 1391 تا شهریور 1392 انجام شد، 3 نوجوان مبتلا به بیماری کرونری قلبی مراجعه کننده به بیمارستان قلب و عروق شهید مدنی تبریز، به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسش نامه نگرش های ناکارآمد بک و ایزمن، آزمون استرس هری و پکیج آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی– رفتاری استفاده شد. متناسب با طرح اجرا شده، برای بررسی اثربخشی مداخلات به عمل آمده، از تحلیل های نموداری و ترسیمی استفاده شد. همچنین برای تحلیل نتایج، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثر به کار رفت.   یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که اندازه اثر در مولفه نگرش های ناکارآمد، در آزمودنی اول 09/8 ودر آزمودنی دوم 73/6 و در آزمودنی سوم 32/5 برآورد شده است که اندازه اثر هر سه آزمودنی بالاتر از اندازه اثر 70/2 است که نشان می دهد اندازه اثر مولفه نگرش های ناکارآمد در هر سه آزمودنی بزرگ است. همچنین اندازه اثر مولفه استرس در آزمودنی اول 63/5، و در آزمودنی دوم 50/6 و در آزمودنی سوم 95/5 برآورد شده است که اندازه اثر مولفه استرس در هر سه آزمودنی بزرگ است.  نتیجه گیری: تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مدیریت استرس در کاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس نوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی تاثیر چشمگیری داشته است. چرا که اندازه اثر آموزش های به عمل آمده در مولفه های نگرش های ناکارآمد و استرس در همه آزمودنی ها در حد بالا بودfa_IR
dc.format.extent282
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectآموزش مدیریت استرسfa_IR
dc.subjectشناختی – رفتاریfa_IR
dc.subjectنگرش های ناکارآمدfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectبیماری کرونری قلبیfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleتعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی-رفتاری برکاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس درنوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeموردنگاريfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تبریز، تبریز، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue128
dc.citation.spage8
dc.citation.epage17


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد