• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 21, شماره 128
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 21, شماره 128
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی-رفتاری برکاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس درنوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی

    (ندگان)پدیدآور
    نجفی, ندا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    282.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    موردنگاري
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
      زمینه و هدف: امروزه بیماری های قلبی-عروقی به عنوان شایع ترین بیماری جدّی در کشورهای پیشرفته در نظر گرفته می شود. هدف از این مطالعه تعیین میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه‌ی شناختی-رفتاری بر کاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس در نوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی است.   روش کار: در این پژوهش آزمایشی تک آزمودنی با خط پایه منفرد، که در فاصله اسفند 1391 تا شهریور 1392 انجام شد، 3 نوجوان مبتلا به بیماری کرونری قلبی مراجعه کننده به بیمارستان قلب و عروق شهید مدنی تبریز، به روش نمونه گیری غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از پرسش نامه نگرش های ناکارآمد بک و ایزمن، آزمون استرس هری و پکیج آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی– رفتاری استفاده شد. متناسب با طرح اجرا شده، برای بررسی اثربخشی مداخلات به عمل آمده، از تحلیل های نموداری و ترسیمی استفاده شد. همچنین برای تحلیل نتایج، فرمول درصد بهبودی و اندازه اثر به کار رفت.   یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که اندازه اثر در مولفه نگرش های ناکارآمد، در آزمودنی اول 09/8 ودر آزمودنی دوم 73/6 و در آزمودنی سوم 32/5 برآورد شده است که اندازه اثر هر سه آزمودنی بالاتر از اندازه اثر 70/2 است که نشان می دهد اندازه اثر مولفه نگرش های ناکارآمد در هر سه آزمودنی بزرگ است. همچنین اندازه اثر مولفه استرس در آزمودنی اول 63/5، و در آزمودنی دوم 50/6 و در آزمودنی سوم 95/5 برآورد شده است که اندازه اثر مولفه استرس در هر سه آزمودنی بزرگ است.  نتیجه گیری: تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش مدیریت استرس در کاهش نگرش های ناکارآمد و میزان استرس نوجوانان مبتلا به بیماری کرونری قلبی تاثیر چشمگیری داشته است. چرا که اندازه اثر آموزش های به عمل آمده در مولفه های نگرش های ناکارآمد و استرس در همه آزمودنی ها در حد بالا بود
    کلید واژگان
    آموزش مدیریت استرس
    شناختی – رفتاری
    نگرش های ناکارآمد
    استرس
    بیماری کرونری قلبی
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    128
    تاریخ نشر
    2015-02-01
    1393-11-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3554-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596098

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب