تأثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر اساس مدل بزنف برکنترل دیابت بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان سمیرم
(ندگان)پدیدآور
افشاری, مرضیهطل, آذرتقدیسی, محمد حسیناعظم, کمالنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: میزان هموگلوبین گلیکوزیله یک شاخص مهم کنترل دراز مدت قند
خون و یکی از شاخصهای مهم در تحقیقات بالینی است. ارتباط مستقیمی بین میزان
هموگلوبین گلیکوزیله و عوارض دیابت وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی ترکیبی مراقبت از پا مبتنی بر مدل بزنف برکنترل دیابت بیماران دیابتی نوع 2 طراحی و اجرا شد.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع آینده نگر بود که
164 بیمار واجد شرایط پس از انجام پیش آزمون با انجام تخصیص تصادفی درگروه مداخله
و مقایسه (82 نفر در هر گروه) وارد مطالعه شدند. روش جمع آوری دادهها، بر اساس
پرسشنامه محقق ساخته مبتنی بر مدل بزنف بود. قبل از مداخله آموزشی، اطلاعات
دموگرافیک و مرتبط با سلامت و بیماری و چک لیست عملکرد از بیماران اخذ گردید. سپس
افراد گروه مداخله، در برنامه آموزشی کنترل دیابت با استفاده از استراتژی آموزش ترکیبی شرکت نمودند. افراد
گروه مقایسه آموزش رایج کلینیک را طبق روال قبل ادامه داده و به صورت جداگانه بدون
تماس با گروه مداخله به تکمیل پرسشنامهها و چک لیست، اقدام نمودند. اهداف برنامه
آموزشی ترکیبی مراقبت از پا در این مطالعه با مفهوم کنترل دیابت با شاخص HbA1cمورد بررسی قرار گرفت. پس آزمون در دو مرحله، 3 و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی
انجام گردید. دادهها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS
نسخه 5/11و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. سطح معنی
داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: متغیرهای دموگرافیک در دو گروه تفاوت معنی داری نداشتند
(05/0p>). در گروه
مداخله متغیر HbA1c از لحاظ آماری
معنی دار بود (001/0p). در گروه
مداخله متغیر HbA1c از لحاظ آماری
معنی دار بود (001/0p
کلید واژگان
دیابت نوع 2مداخله آموزشی
مدل بزنف
آموزش ترکیبی
HbA1c
آموزش بهداشت
شماره نشریه
132تاریخ نشر
2015-06-011394-03-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانشاپا
2228-70432228-7051




