• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 22, شماره 132
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 22, شماره 132
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تأثیر برنامه آموزشی ترکیبی بر اساس مدل بزنف برکنترل دیابت بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه کننده به کلینیک دیابت شهرستان سمیرم

    (ندگان)پدیدآور
    افشاری, مرضیهطل, آذرتقدیسی, محمد حسیناعظم, کمال
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.597 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: میزان هموگلوبین گلیکوزیله یک شاخص مهم کنترل دراز مدت قند خون و یکی از شاخص‌های مهم در تحقیقات بالینی است. ارتباط مستقیمی بین میزان هموگلوبین گلیکوزیله و عوارض دیابت وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی ترکیبی مراقبت از پا مبتنی بر مدل بزنف برکنترل دیابت بیماران دیابتی نوع 2 طراحی و اجرا شد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی از نوع آینده نگر بود که 164 بیمار واجد شرایط پس از انجام پیش آزمون با انجام تخصیص تصادفی درگروه مداخله و مقایسه (82 نفر در هر گروه) وارد مطالعه شدند. روش جمع آوری داده‌ها، بر اساس پرسش‌نامه محقق ساخته مبتنی بر مدل بزنف بود. قبل از مداخله آموزشی، اطلاعات دموگرافیک و مرتبط با سلامت و بیماری و چک لیست عملکرد از بیماران اخذ گردید. سپس افراد گروه مداخله، در برنامه آموزشی کنترل دیابت با استفاده از استراتژی آموزش ترکیبی شرکت نمودند. افراد گروه مقایسه آموزش رایج کلینیک را طبق روال قبل ادامه داده و به صورت جداگانه بدون تماس با گروه مداخله به تکمیل پرسش‌نامه‌ها و چک لیست، اقدام نمودند. اهداف برنامه آموزشی ترکیبی مراقبت از پا در این مطالعه با مفهوم کنترل دیابت با شاخص  HbA1cمورد بررسی قرار گرفت. پس آزمون در دو مرحله، 3 و 6 ماه بعد از مداخله آموزشی انجام گردید. داده‌ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 5/11و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: متغیرهای دموگرافیک در دو گروه تفاوت معنی داری نداشتند (05/0p>). در گروه مداخله متغیر HbA1c از لحاظ آماری معنی دار بود (001/0p). در گروه مداخله متغیر HbA1c از لحاظ آماری معنی دار بود (001/0p
    کلید واژگان
    دیابت نوع 2
    مداخله آموزشی
    مدل بزنف
    آموزش ترکیبی
    HbA1c
    آموزش بهداشت

    شماره نشریه
    132
    تاریخ نشر
    2015-06-01
    1394-03-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-3885-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/596092

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب