بررسی شنوایی شیرخواران و کودکان مبتلا به بیماری مننژیت به وسیله آزمونهای Auditory brain-stem response(ABR)، Evoked otoacoustic emission(EOAE) و آزمونهای رفتاری شنوایی
(ندگان)پدیدآور
فرجی, لیلااکبری, مهدیموسوی, عبدا...خجسته, امیدنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: با توجه به اهمیــت حــس شنوایــی در رشــد و تکامــل مهارتهــای کلامی و زبانی و ماهیت آسیب شنوایی در بیماری مننژیت به عنوان یک نوع از آسیب شنوایــی اکتسابــی، ایــن مطالعه بر ارزیابی شنوایــی و تشخیص زودهنگام کم شنوایــی در بیمــاری مننژیــت متمرکز شــده است. هدف از ایــن مطالعــه ارزیابی ادیولوژیــک شیــرخواران و کودکان مبتلا بــه بیماری مننژیــت در مرحله حاد و در هنگام بهبودی از بیماری مننژیت، به کمک آزمونهای ABR(Auditory brain-stem response)، EOAE(Evoked otoacoustic emission) و آزمونهای رفتاری شنوایی میباشد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بود. روش گردآوری اطلاعات، معاینه و آزمایش بود. تعداد نمونههای مورد مطالعه در این پژوهش، شامل 40 نوزاد و کودک در محدوده سنی بدو تولد تا 12 سال بود. تمامی بیماران فوق در طی مدت 72-24 ساعت پس از تشخیص قطعی ابتلا به بیماری مننژیت، از نظر وضعیت شنوایی به کمک آزمون ABR(با هدف ارزیابی آستانه شنوایی)، مورد بررسی قرار گرفتند که در 24 ساعت قبل از ترخیص از بیمارستان نیز مجدداً تکرار میشد. همچنین در طی 14-7 روز پس از بهبودی، تمام 40 بیمار مورد مطالعه، تحت آزمونهای رفتاری شنوایی و آزمون EOAE قرار گرفتند تا علاوه بر تایید نتایج آزمون ABR، عملکرد حلزون شنوایی نیز مورد بررسی قرار گیرد. لازم به ذکر اســت جهت تحلیل یافتهها، نرمافزار آماری SPSS [آزمون دقیق فیشر (Fisher exact test) و آزمون T(t-test)] و جهت ترسیم نمودارها، نرمافزار EXCEL بکار برده شد. یافتهها: براساس نتایج آزمایش ABR در ابتدای مرحله حاد بیماری، از 40 بیمار مورد مطالعه، 4 بیمار(10%)، مبتلا به آسیب شنوایی حسی ـ عصبی(SNHL=Sensorineural hearing loss) شدید تا عمیق دوطرفه و یک بیمار(5/2%)، مبتلا به SNHL شدید تا عمیق یکطرفه شده بودند. در 35 بیمار دیگر(5/87%)، عملکرد شنیداری کاملاً هنجار ملاحظه شد. نتایج فوق در آزمایش ABR در مرحله دوم و همچنین در آزمونهای رفتاری شنوایی که در طی 14-7 روز پس از ترخیص از بیمارستان انجام میشد، مجدداً ملاحظه شد(اصل کراس ـ چک). در خصوص آزمون EOAE، در 35 بیمار با شنوایی هنجار براساس آزمون ABR، عملکرد حلزون شنوایی نیز هنجار بود. از 5 بیمار مبتلا به SNHL، در 3 بیمار، عملکرد ناهنجار حلزون شنوایی و در 2 بیمار، عملکرد هنجار حلزون شنوایی ملاحظه شد. نتیجهگیری: آسیب شنوایی ناشی از ابتلا به بیماری مننژیت، در صورت رخداد، در مرحله حاد بیماری قابل نمایان است که در مطالعه حاضر 5/12% از جمعیت مورد مطالعه را متأثر نموده بود. همچنین میتوان عنوان نمود که در بیماری مننژیت علاوه بر احتمال آسیب به عصب شنوایی و احتمالاً مسیر ساقه مغزی شنوایی، آسیب به حلزون شنوایی نیز(در حضور و یا عدم حضور آسیب به مراکز عصبی شنوایی) محتمل است.
کلید واژگان
آسیب شنوایی حسی ـ عصبی(SNHL)پاسخهای شنیداری ساقه مغزی(ABR)
پرتوهای صوتی برانگیخته گوش(EOAE)
آزمونهای رفتاری شنوایی
مننژیت
شنواییسنجی
شماره نشریه
51تاریخ نشر
2006-06-011385-03-11
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانشاپا
2228-70432228-7051
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
بررسی تاثیر دریل کردن بر آستانه شنوایی انتقال استخوانی بعد از ماستوییدکتومی
بیات, آرش؛ بیات, آرش؛ فرهادی, محمد؛ فرهادی, محمد؛ امام جمعه, حسام الدین؛ امام جمعه, حسام الدین (دانشگاه علوم پزشکی اراک, 2003-03-01)مقدمه: ایجاد ضربه صوتی متعاقب دریل کردن حین اعمال جراحی مزمن گوش در گروهی از تحقیقات گزارش شده است، ولی در مورد تاثیرات موقتی یا دایمی آن هنوز تردیدهایی وجود دارد. در بعضی مواقع افت شنوایی نه تنها در گوش تحت عمل، که در گوش ...
-
آشنایی با روش شنیداری - کلامی (85تا 87-8-83- 1387)
تولایی, شراره (سازمان آموزش و پرورش استثنایی, 2008-10-01)روش شنیداری-کلامی (AVT) عبارت است از تمرینات تخصصی که به کودک میآموزد چطور از شنوایی به دست آمده به وسیلهی سمعک یا کاشت حلزون برای درک گفتار و صحبت کردن استفاده کند. -اعتقاد بر این است که کودکان آسیب دیدهی شنوایی ...
-
پردازش شنیداری و درک گفتار در کاربران سالمند سمعک و نقش آموزش و تربیت شنوایی در بهبود آن
ستاری, کریم؛ رهبر, نریمان؛ احدی, محسن (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتیShahid Beheshti University of Medical Sciences, 2020-09-22)مقدمه و اهداف پیرگوشی به کمشنوایی دوطرفه متقارنی اطلاق میشود که در نتیجه کهنسالی حاصل میشود و اکثر افراد بالای 70 سال را متاثر میکند و اثرات آن در فرکانس های بالا که در درک گفتار اهمیت دارند، بیشتر میباشد. این کم ...




