| dc.contributor.author | عاشوری, جمال | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:18:01Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:18:01Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:18:01Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:18:01Z | |
| dc.date.issued | 2016-12-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-09-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عاشوری, جمال. (1395). تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی (تمرکز، طرح ریزی و حافظه فعال) دانش آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی. مجله علوم پزشکی رازی, 23(150), 57-66. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4271-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595990 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: بسیاری از مشکلات دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به اختلال در کارکردهای اجرایی مربوط است که آموزش نوروفیدبک در بهبود آنها موثر هستند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی ( تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال) دانشآموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشآموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1394 بودند. در مجموع 30 دانشآموز با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه آزمایش 12 جلسه 60 دقیقهای با روش نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازهگیری تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال به ترتیب از آزمونهای کامپیوتری CPT، T-London و N-back استفاده شد. دادهها با نرمافزار SPSS-19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد میان گروههای آزمایش و کنترل در هر سه متغیر تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر روش آموزش نوروفیدبک به طور معناداری باعث افزایش تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال دانشآموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیشفعالی شد (01/0>p).
نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش آموزش نوروفیدبک برای افزایش تمرکز، طرحریزی و حافظه فعال دانشآموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی استفاده کنند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 449 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | نوروفیدبک | fa_IR |
| dc.subject | تمرکز | fa_IR |
| dc.subject | طرحریزی | fa_IR |
| dc.subject | حافظه فعال | fa_IR |
| dc.subject | اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی | fa_IR |
| dc.subject | روانپزشکی | fa_IR |
| dc.title | تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی (تمرکز، طرح ریزی و حافظه فعال) دانش آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه روانشناسی، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 150 | |
| dc.citation.spage | 57 | |
| dc.citation.epage | 66 | |