• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 23, شماره 150
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 23, شماره 150
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی (تمرکز، طرح ریزی و حافظه فعال) دانش آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه / بیش فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    عاشوری, جمال
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    450.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی به اختلال در کارکردهای اجرایی مربوط است که آموزش نوروفیدبک در بهبود آنها موثر هستند. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آموزش نوروفیدبک بر کارکردهای اجرایی ( تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال) دانش‎آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی انجام شد. روش کار: این مطالعه نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانش‌آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر قرچک در سال 1394 بودند. در مجموع 30 دانش‌آموز با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند. گروه‌ آزمایش 12 جلسه 60 دقیقه‌ای با روش‌ نوروفیدبک آموزش دید. برای اندازه‌گیری تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال به ترتیب از آزمون‌های کامپیوتری CPT، T-London و N-back استفاده شد. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS-19 و با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافته ها: نتایج نشان داد میان گروه‌های آزمایش و کنترل در هر سه متغیر تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال تفاوت معناداری وجود داشت. به عبارت دیگر روش آموزش نوروفیدبک به طور معناداری باعث افزایش تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال دانش‌آموزان دختر ابتدایی مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش‌فعالی شد (01/0>p). نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد می‌شود درمانگران و روانشناسان بالینی از روش آموزش نوروفیدبک برای افزایش تمرکز، طرح‌ریزی و حافظه فعال دانش‌آموزان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی استفاده کنند.
    کلید واژگان
    آموزش
    نوروفیدبک
    تمرکز
    طرح‌ریزی
    حافظه فعال
    اختلال نارسایی توجه/بیش فعالی
    روان‌پزشکی

    شماره نشریه
    150
    تاریخ نشر
    2016-12-01
    1395-09-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    گروه روانشناسی، اصفهان، ایران

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4271-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595990

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب