| dc.contributor.author | ترابی, فرناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | ابراهیم, رامینا | fa_IR |
| dc.contributor.author | حمایت طلب, رسول | fa_IR |
| dc.contributor.author | رمضان خانی, اعظم | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-23T09:15:56Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-13T09:15:56Z | |
| dc.date.available | 1399-08-23T09:15:56Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-13T09:15:56Z | |
| dc.date.issued | 2016-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-07-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ترابی, فرناز, ابراهیم, رامینا, حمایت طلب, رسول, رمضان خانی, اعظم. (1395). تأثیر 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین و بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی دختران نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه. مجله علوم پزشکی رازی, 23(148), 106-114. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2228-7043 | |
| dc.identifier.issn | 2228-7051 | |
| dc.identifier.uri | http://rjms.iums.ac.ir/article-1-4233-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595822 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) یک اختلال رفتاری در کودکان و نوجوانان است که ممکن است به فرایند مهارت حرکتی و تعادل آنان آسیب وارد نماید. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین و بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی دختران نوجوان مبتلا به ADHD بود.
روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که با طرح پیش آزمون، پس آزمون اجرا شد. 30 دختر نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بصورت تصادفی به دو گروه تمرین تناوبی پرشدت و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرینی به مدت 6 هفته به تمرین پرداختند. برنامه تمرینی شامل 3 جلسه در هفته دوی 20 متر با تعداد تکرارهای 4 نوبت در هفتههای اول و دوم؛ تعداد تکرارهای 5 نوبت در هفتههای سوم و چهارم و تعداد تکرارهای 6 نوبت در هفتههای پنجم و ششم بود. در ابتدا و پایان هفته ششم، شاخصهای تن سنجی، سطح دوپامین و نمرات مهارت ادراکی-حرکتی مورد ارزیابی قرار گرفت. آنالیز دادهها با استفاده از آزمونهای t زوجی و t مستقل در سطح معنی داری (05/0p<) انجام شد.
یافتهها: پس از پایان 6 هفته، میانگین سطح دوپامین سرم (005/0p=)، وزن (001/0p=)، شاخص توده بدنی (001/0p=)، درصد چربی بدن (002/0p=) و میانگین نمرات مهارت ادراکی-حرکتی (001/0p=) در گروه تجربی به طور معناداری با گروه کنترل متفاوت بود.
نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که فعالیت تناوبی پرشدت میتواند به عنوان یک روش غیردارویی و غیرتهاجمی، تأثیر مثبتی بر افزایش سطح دوپامین سرم و بهبود مهارت ادراکی-حرکتی نوجوانان مبتلا به ADHD داشته باشد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 428 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی ایران | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله علوم پزشکی رازی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Razi Journal of Medical Sciences | en_US |
| dc.subject | تمرین تناوبی پرشدت | fa_IR |
| dc.subject | دوپامین | fa_IR |
| dc.subject | بیش فعالی | fa_IR |
| dc.subject | نقص توجه | fa_IR |
| dc.subject | دختران نوجوان | fa_IR |
| dc.subject | فیزیولوژی ورزش | fa_IR |
| dc.title | تأثیر 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین و بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی دختران نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه پیام نور | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 148 | |
| dc.citation.spage | 106 | |
| dc.citation.epage | 114 | |