نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorترابی, فرنازfa_IR
dc.contributor.authorابراهیم, رامیناfa_IR
dc.contributor.authorحمایت طلب, رسولfa_IR
dc.contributor.authorرمضان خانی, اعظمfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:15:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:15:56Z
dc.date.available1399-08-23T09:15:56Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:15:56Z
dc.date.issued2016-10-01en_US
dc.date.issued1395-07-10fa_IR
dc.identifier.citationترابی, فرناز, ابراهیم, رامینا, حمایت طلب, رسول, رمضان خانی, اعظم. (1395). تأثیر 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین و بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی دختران نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه. مجله علوم پزشکی رازی, 23(148), 106-114.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-4233-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595822
dc.description.abstractزمینه و هدف: اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) یک اختلال رفتاری در کودکان و نوجوانان است که ممکن است به فرایند مهارت حرکتی و تعادل آنان آسیب وارد نماید. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین و بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی دختران نوجوان مبتلا به ADHD بود. روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که با طرح پیش آزمون، پس آزمون اجرا شد. 30 دختر نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بصورت تصادفی به دو گروه تمرین تناوبی پرشدت و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرینی به مدت 6 هفته به تمرین پرداختند. برنامه تمرینی شامل 3 جلسه در هفته دوی 20 متر با تعداد تکرارهای 4 نوبت در هفته‌های اول و دوم؛ تعداد تکرارهای 5 نوبت در هفته‌های سوم و چهارم و تعداد تکرارهای 6 نوبت در هفته‌های پنجم و ششم بود. در ابتدا و پایان هفته ششم، شاخص‌های تن سنجی، سطح دوپامین و نمرات مهارت ادراکی-حرکتی مورد ارزیابی قرار گرفت. آنالیز داده‌ها با استفاده از آزمون‌های t زوجی و t مستقل در سطح معنی داری (05/0p<) انجام شد. یافته‌ها: پس از پایان 6 هفته، میانگین سطح دوپامین سرم (005/0p=)، وزن (001/0p=)، شاخص توده بدنی (001/0p=)، درصد چربی بدن (002/0p=) و میانگین نمرات مهارت ادراکی-حرکتی (001/0p=) در گروه تجربی به طور معناداری با گروه کنترل متفاوت بود. نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر نشان داد که فعالیت تناوبی پرشدت می‌تواند به عنوان یک روش غیردارویی و غیرتهاجمی، تأثیر مثبتی بر افزایش سطح دوپامین سرم و بهبود مهارت ادراکی-حرکتی نوجوانان مبتلا به ADHD داشته باشد.fa_IR
dc.format.extent428
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectتمرین تناوبی پرشدتfa_IR
dc.subjectدوپامینfa_IR
dc.subjectبیش فعالیfa_IR
dc.subjectنقص توجهfa_IR
dc.subjectدختران نوجوانfa_IR
dc.subjectفیزیولوژی ورزشfa_IR
dc.titleتأثیر 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین و بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی دختران نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه پیام نورfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue148
dc.citation.spage106
dc.citation.epage114


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد