تأثیر 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین و بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی دختران نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه
(ندگان)پدیدآور
ترابی, فرنازابراهیم, رامیناحمایت طلب, رسولرمضان خانی, اعظمنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: اختلال بیش فعالی و نقص توجه (ADHD) یک اختلال رفتاری در کودکان و نوجوانان است که ممکن است به فرایند مهارت حرکتی و تعادل آنان آسیب وارد نماید. هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر 6 هفته تمرین تناوبی پرشدت بر سطوح دوپامین و بهبود مهارتهای ادراکی-حرکتی دختران نوجوان مبتلا به ADHD بود.
روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی که با طرح پیش آزمون، پس آزمون اجرا شد. 30 دختر نوجوان مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه بصورت تصادفی به دو گروه تمرین تناوبی پرشدت و کنترل تقسیم شدند. گروه تمرینی به مدت 6 هفته به تمرین پرداختند. برنامه تمرینی شامل 3 جلسه در هفته دوی 20 متر با تعداد تکرارهای 4 نوبت در هفتههای اول و دوم؛ تعداد تکرارهای 5 نوبت در هفتههای سوم و چهارم و تعداد تکرارهای 6 نوبت در هفتههای پنجم و ششم بود. در ابتدا و پایان هفته ششم، شاخصهای تن سنجی، سطح دوپامین و نمرات مهارت ادراکی-حرکتی مورد ارزیابی قرار گرفت. آنالیز دادهها با استفاده از آزمونهای t زوجی و t مستقل در سطح معنی داری (05/0p
کلید واژگان
تمرین تناوبی پرشدتدوپامین
بیش فعالی
نقص توجه
دختران نوجوان
فیزیولوژی ورزش
شماره نشریه
148تاریخ نشر
2016-10-011395-07-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه پیام نوردانشگاه پیام نور
دانشگاه تهران
دانشگاه تهران
شاپا
2228-70432228-7051




