نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزایر, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorآقایی, حکیمهfa_IR
dc.contributor.authorشریفی درآمدی, پرویزfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-23T09:13:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-13T09:13:11Z
dc.date.available1399-08-23T09:13:09Zfa_IR
dc.date.available2020-11-13T09:13:11Z
dc.date.issued2020-05-01en_US
dc.date.issued1399-02-12fa_IR
dc.identifier.citationزایر, مهدی, آقایی, حکیمه, شریفی درآمدی, پرویز. (1399). اثربخشی برنامه آموزشی زبان بدن بر مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا. مجله علوم پزشکی رازی, 27(3), 60-74.fa_IR
dc.identifier.issn2228-7043
dc.identifier.issn2228-7051
dc.identifier.urihttp://rjms.iums.ac.ir/article-1-5804-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595602
dc.description.abstractزمینه و هدف: نقص در مهارت‌های اجتماعی و به دنبال آن ناتوانی در ایجاد، حفظ و توسعه روابط و تعامل اجتماعی، از علائم آشکار کودکان درخودمانده گزارش شده است و در ارزیابی‌های تشخیصی بر این ویژگی‌ها بسیار تاکید می‌شود. توانایی زبان گفتاری یکی از پیش‌بینی کننده‌های قوی مهارت‌های اجتماعی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های زبان بدن بر مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیسم7 الی 12 سال با عملکرد بالا در شهر سمنان بود. روش‌ کار: در این مطالعه شبه‌تجربی تعداد 30 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم۷ تا 12 سال با عملکرد بالا در شهر سمنان با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت غیرتصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و برنامه‌ آموزشی زبان بدن  قرارگرفتند. مادران گروه مداخله به صورت گروهی، برنامه‌ آموزشی زبان بدن را در 18 جلسه(هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه‌ای) دریافت نمودند و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنی‌ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن و 3 ماه بعد در مرحله پیگیری، پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت(1990)  را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل‌واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد. یافته‌ها: با توجه به نتایج، میانگین مهارت‌های اجتماعی و مؤلفه‌های آن(قاطعیت، خویشتن‌داری، همکاری) در گروه آزمایش در مرحله پس‌آزمون نسبت به گروه گواه افزایش یافت (05/0p<) و این تغییر بعد از پایان آموزش، در مرحله پیگیری 3 ماهه نیز ادامه داشته است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که برنامه آموزشی زبان بدن بر افزایش عملکرد و کسب تغییرات در مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا موثر است. بنابراین، به اولیا و مربیان کودکان اوتیسم توصیه می‌شود با توجه به سطح تحولی آنها از آموزش مهارت‌های زبان بدن که سبب بهبود سازش‌یافتگی و مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان اوتیسم می‌شود بهره بگیرند.fa_IR
dc.format.extent792
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی ایرانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله علوم پزشکی رازیfa_IR
dc.relation.ispartofRazi Journal of Medical Sciencesen_US
dc.subjectزبان بدنfa_IR
dc.subjectمهارت‌های اجتماعیfa_IR
dc.subjectکودکانfa_IR
dc.subjectاوتیسمfa_IR
dc.subjectروانشناسی بالینیfa_IR
dc.titleاثربخشی برنامه آموزشی زبان بدن بر مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شاهرود،ایران.fa_IR
dc.contributor.department، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران.fa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue3
dc.citation.spage60
dc.citation.epage74


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد