اثربخشی برنامه آموزشی زبان بدن بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا
(ندگان)پدیدآور
زایر, مهدیآقایی, حکیمهشریفی درآمدی, پرویزنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: نقص در مهارتهای اجتماعی و به دنبال آن ناتوانی در ایجاد، حفظ و توسعه روابط و تعامل اجتماعی، از علائم آشکار کودکان درخودمانده گزارش شده است و در ارزیابیهای تشخیصی بر این ویژگیها بسیار تاکید میشود. توانایی زبان گفتاری یکی از پیشبینی کنندههای قوی مهارتهای اجتماعی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارتهای زبان بدن بر مهارتهای اجتماعی کودکان اوتیسم7 الی 12 سال با عملکرد بالا در شهر سمنان بود.
روش کار: در این مطالعه شبهتجربی تعداد 30 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم۷ تا 12 سال با عملکرد بالا در شهر سمنان با بهرهگیری از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت غیرتصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و برنامه آموزشی زبان بدن قرارگرفتند. مادران گروه مداخله به صورت گروهی، برنامه آموزشی زبان بدن را در 18 جلسه(هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقهای) دریافت نمودند و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنیها قبل از آغاز آموزش و پس از آن و 3 ماه بعد در مرحله پیگیری، پرسشنامه مهارتهای اجتماعی گرشام و الیوت(1990) را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیلواریانس با اندازهگیریهای مکرر استفاده شد.
یافتهها: با توجه به نتایج، میانگین مهارتهای اجتماعی و مؤلفههای آن(قاطعیت، خویشتنداری، همکاری) در گروه آزمایش در مرحله پسآزمون نسبت به گروه گواه افزایش یافت (05/0p
کلید واژگان
زبان بدنمهارتهای اجتماعی
کودکان
اوتیسم
روانشناسی بالینی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2020-05-011399-02-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی ایرانسازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شاهرود،ایران.، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، ایران
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران.
شاپا
2228-70432228-7051




