• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 27, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله علوم پزشکی رازی
    • دوره 27, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی برنامه آموزشی زبان بدن بر مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیسم با عملکرد بالا

    (ندگان)پدیدآور
    زایر, مهدیآقایی, حکیمهشریفی درآمدی, پرویز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    792.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: نقص در مهارت‌های اجتماعی و به دنبال آن ناتوانی در ایجاد، حفظ و توسعه روابط و تعامل اجتماعی، از علائم آشکار کودکان درخودمانده گزارش شده است و در ارزیابی‌های تشخیصی بر این ویژگی‌ها بسیار تاکید می‌شود. توانایی زبان گفتاری یکی از پیش‌بینی کننده‌های قوی مهارت‌های اجتماعی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌های زبان بدن بر مهارت‌های اجتماعی کودکان اوتیسم7 الی 12 سال با عملکرد بالا در شهر سمنان بود. روش‌ کار: در این مطالعه شبه‌تجربی تعداد 30 نفر از کودکان مبتلا به اوتیسم۷ تا 12 سال با عملکرد بالا در شهر سمنان با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت غیرتصادفی در دو گروه 15 نفری کنترل و برنامه‌ آموزشی زبان بدن  قرارگرفتند. مادران گروه مداخله به صورت گروهی، برنامه‌ آموزشی زبان بدن را در 18 جلسه(هر هفته دو جلسه و هر جلسه 45 دقیقه‌ای) دریافت نمودند و گروه کنترل آموزشی دریافت ننمود. همه آزمودنی‌ها قبل از آغاز آموزش و پس از آن و 3 ماه بعد در مرحله پیگیری، پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت(1990)  را پر کردند. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل‌واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر استفاده شد. یافته‌ها: با توجه به نتایج، میانگین مهارت‌های اجتماعی و مؤلفه‌های آن(قاطعیت، خویشتن‌داری، همکاری) در گروه آزمایش در مرحله پس‌آزمون نسبت به گروه گواه افزایش یافت (05/0p
    کلید واژگان
    زبان بدن
    مهارت‌های اجتماعی
    کودکان
    اوتیسم
    روانشناسی بالینی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2020-05-01
    1399-02-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی ایران
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد شاهرود،ایران.
    ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، ایران
    دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه علامه طباطبائی ، تهران ، ایران.

    شاپا
    2228-7043
    2228-7051
    URI
    http://rjms.iums.ac.ir/article-1-5804-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/595602

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب